maanantai 4. huhtikuuta 2011

Week-end à Rouen

Salut! :)

Viikonloppu meni ihanasti Normandian historiallisessa pääkaupungissa Rouenissa Chrisin kanssa. Kaupunki on kuuluisa Ranskan kansallissankarista ja pyhimyksestä Jeanne d'Arcista, joka poltettiin roviolla Rouenissa 1431. Matka Roueniin St-Lazaren asemalta kesti vajaa puoltoistatuntia ja menopaluu makso n.20e. Meidän hotellin Inter-Hotel Rouen Notre Dame bongasin Trip Advisorista, deluxe-huone aamisen kanssa makso 98e/2hlö. Meillä oli oma parveke, josta avautu näkymä suoraan katedraalille :) Muutenkin hotelli oli tosi kiva ja henkilökunta ystävällistä.

Junaa odotellessa

joutsenia puistossa

Cathédrale Notre Dame
hotellin parvekkeelta, Tigru ja Luppis Junior

Seikkailtiin Rouenin asemalta hotellille puolimatkaa ilman karttaa ja ihailtiin keskiaikaisia rakennuksia, vaaleanpunaisia kukkapuita ja puistoja. Aurinko paisto ja oli ihanan lämmin päivä :) Saatiin onneks hotelli huone heti, vaikka check-in ei ollutkaan vielä alkanut. Lähdettiin ensimmäiseks lounaalle, istahdettiin Pascaline-ravintolan rauhalliselle terassille pikkukadulle. Mä söin herkullisia dieppeläisiä kampasimpukoita. Jälkkäriks hedelmiä ja jätskiä.. Listalta en ois varsinaisesti löytänyt mitään tuolla, mutta kun selitin mun ruokavalion nii ne sovelsi annokset mulle gluteenittomiks :)

Noix de Saint Jacques
Lauantai-iltapäivä vietettin sit rauhassa kaupunkia kierrellen.. Place du Vieux-marché ja kauniit historialliset pikkukujat ja aukiot... Rouenissa on ihan sairaasti kirkkoja! Kaikki sellasii upeita katedraaleja... :) Ja puut oli kukassa, vihreää, vaaleanpunaista.. Kauniita kukkaistutuksia. Kerrassaan täydellinen pikkukaupunki!

Place du Vieux-Marché

Mä ostin uudet kengät iltaa varten, 17euroa!. Tuolla oli paljon halvempaa kun Pariisissa! Käytiin myös Galeries Lafayttessa, joka oli luonnollisesti tosi paljon pienempi tavaratalo, mut siellä oli ihanan rauhallista. Tajusin, kuinka hyvää teki tollane viikonloppubreikki Pariisin vilinästä! Pariisissa on aika stressaavaa välillä kun on nii paljon ihmisiä kaikkialla. Kamala tungos metrossa, kaduilla, kaupoissa, kaikkialla pitää jonottaa, puistot on täynnä ihmisii minnekkää ei mahdu rauhottuun. Mutta Rouen!! Voi kuinka nautin siitä tilasta, siitä rauhasta, että kadulla ei oo tungosta ja että puistossa ei oo ketää muuta. Kaupoissa mahtu kiertään rauhassa eikä tarvinnut jonottaa. Miten kivaa vaihtelua! :)

mun 17 euron uudet kengät

Illaks mentiin syömään  ranskalaiseen Le Chabada-ravintolaan. Se oli aikas paljo tyylikkäämpi paikka ku luulin, kuvaisin sitä sanalla fine dining! Oon ehkä oppinu tykkää enemmä sellasista originellemmista ja rennoimmista paikoista, mutta toi oli mukavaa vaihtelua ja ruoka hyvää :) Bongasin ton ravintolan Trip Advisorista. Kiitos iskä ruuasta! <3

Sunnuntaina oli kylmempi ilma mut onneks ei satanut, vaik säätiedotus oli niin luvannut. Me käytiin kirkoissa ja Musée des Beaux-Arts'ssa. Se oli ilmainen ja halusin sinne, koska siellä oli impressionistien maalauksia, mm. mun suosikkini Monet! Alkuosa museoo oli kaikkii keskiaikaisii ym sen jälkeisiä uskonnollisia maalauksia, jotka kierrettii nopeemmi mut sit noi impressionistien maalaukset oli se juttu, minkä takii tonne museoon kannattaa mennä :) Muuten vaa kierreltii kaikkii katuja ja käveltii paljon. Löydettii paikka, missä kaikki rouenilaiset viettää sunnuntai aamupäivänsä: marché. Siellä myytiin vaikka mitä: tiskit notku ihania italialaisia antipasteja, itämaisia mausteita, tuoreita etanoita, ranskalaisia juustoja, halpoja kenkiä, krääsää, tulppaaneja... Istuskeltiin Abbatiale de Saint-Ouen de Rouen-kirkon kauniissa puistossa ja syötiin torilta ostamiamme kuivattuja hedelmiä.

marché

Abbatiale Saint-Ouen de Rouen

taustalla Hôtel de Ville
Mentiin ranskalaisittan myöhään lounaalle, klo 14 aikaan. Saatiinki sit odottaa sit n.20min vapautuvaa pöytää, mutta onneks hyvä ruoka palkitsi odottamisen! Söin alkuruuaks 12 etanaa hihh :) ja mun jälkkäriannos oli niin iso, etten edes mä jaksanut syödä sitä.

Ajateltiin sit lounaan jälkee toiselle puolen Seinee eli vasemmalle rannalle. Me saatiin hotellilta sellainen turistikartta, johon oli merkattu kiinnostavia kohteita ja viheralueita. Oltiin tähän mennessä hengattu ainoastaan oikealla rannalla, mutta kartan mukaan myös vasemmalle rannalla olis kirkko ja joku mielenkiintoinen puisto. Päätettii siis lähteä seikkailemaan sinne puolelle :) Ja tuntu kyl et ois vaihdettu kokonaan kaupunkia! Vasemmal rannal ei ollu enää tietookaan niistä hienoista keskiaikaisista rakennuksista tai kukkivista puista ja puistoista. Se kirkkokin, mikä sieltä löydettii nii oli McDonaldsin vieressä eikä sinne kirkkoon päässyt edes sisälle katsoon. Muutenkin tosi ankeaa ja tuntu et oltais jossai tehdasalueella, missää ei ollu ristin sieluu ja tottakai myös eksyttiin kartalta :D Vihdoin kun löydettiin se "puisto", näytti lähinnä vanhainkodin pihalta :D Käveltiin aika kauan ennenku löydettii takas Seinelle ja oltii helpottuneita kun päästii takas oikealle rannalle :) Sit haettiin meiän laukku hotellilta ja suunnattiin juna-asemalle! Pariisissa oltiin sit seiskan jälkee illalla :)

vasemmalta rannalta otettu kuva, edessä Rouenin keskusta

Seinee ylittäessä
Thanks for the great trip Chris!! :) I had really fun!

Bisous!

Mimi

1. Mäkin kävin Normandiassa, mutta oltiin tosin Caenissa. Hassua miten samaan aikaan ollaan oltu niillä seuduilla : D

2. Aika hassuu!! teiän ois pitäny ajaa Rouenin kautta ;) mä meen taas Normandiaan ens viikolla :)