perjantai 22. huhtikuuta 2011

Joyeuses Pâques!

Coucou! :)

Joyeuses Pâques! Vaikka täällä pääsiäinen ei oikeastaan näy oikein mitenkään. Täällä pitkäperjantai ei ole pyhäpäivä vaan kuin ihan mikä tahansa perjantai, myöskään palmusunnuntaina ei ole mitään virpomisperinteitä tai muutakaan. Ainoa pyhäpäivä on pääsiäismaanantai, jolloin ei ole koulua ja suurin osa kaupoista on kiinni. Joissain leipomoissa oon tosin nähnyt pääsiäissuklaajuttuja ja mun yks ranskalainen kaveri kertoi, että lapsille piilotetaan puutarhaan suklaamunia. Suomalaiset lomailee paljon pääsiäisenä ja se näkyy siinä, että törmäsin tänään vaikka kuinka moneen suomalaiseen täällä! En oo kauheasti vaihtovuoden aikana törmännyt sillain sattumalta, mutta tänään sitten koko vuodenkin edestä Montmartrella.

Montmartren Place du Tertre on tunnettu taiteilijoistaan. Siellä on myynnissä kaikkia ihania maalauksia Pariisista, mutta siellä kiertää myös taiteilijoita piirtämässä muotokuvia turisteista. Oon aina miettinyt, että mitäköhän sellaisen taitelijan teos maksaisi, jos haluaisi oman muotokuvansa piirrettävän. No Mama halusi testata sitä ja niimpä sellaine nuori ranskalaistaiteilija piirsi mamasta muotokuvan. Hinta-asteikko hänellä meni niin, että piti maksaa 80-120 euron väliltä riippuen siitä, kuinka paljon kuvasta tykkäsi. Mustavalkoinen kuva oli halvempi ja opiskelijoille olisi hänellä ollut halvemmat hinnat. Me istuskeltiin siinä terassilla icetealla ja kahveilla kun hän sit piirsi maman muotokuvaa n.15min. Siitä kuvasta tuli tosi hieno, harmi, että unohdin ottaa kuvan valmiista kuvasta!

pääsiäislahjat mun porukoille, Bukowskin kirjanmerkkejä :)
iskän kanssa

taiteilija piirtää mamaa


 Lounas syötiin myös Place du Tertrelle Chez Eugènessa, jossa tykkään syödä aina simpukoita. Moules au crème olivat herkullisia, samaten mun alkuruoka escargots, etanoita. Jälkkäriks mansikkajätskiannos! Nam <3 Herkuttelu näkyi illassa, kun mentiin Bistrot des Vignesiin (jonne sain -40% tarjouksen La Fourchettesta) nimittäin ei jaksettu syödä kauheasti. Mä, joka jaksan aina syödä hirveästi, niin olin jo täynnä alkuruuan jälkeen enkä jaksanut kokonaan pääruokaa, jälkiruokaa en sit ottanut ollenkaan. Mut se Bistrot des Vignes on kyl ihana paikka! :) palvelu pelas taas nii hyvin.

Aamun vietin tänää poliisilaitoksella (tulipa sitten sekin koettua, että millainen on poliisilaitos täällä) Sain soiton kiirastorstaina Suomesta eräästä kesätyöpaikasta! Ehtona paikan saamiseen kuitenkin on, että mun on saatava suppea turvallisuusselvitys täältä Ranskassa asumisen ajalta, koska oon vaihtanut kirjat tänne. No tämän turvallisuusselvityksen saaminen ei oo kauheen helppoo, koska Ranskassa ei ilmeisesti ole olemassa tällaista selvitystä, ainoastaan rikosrekisteriote. Menin siis aamulla kysyyn tätä asiaa poliisilaitokselta, josta he neuvoivat mua ottaan yhteyttä suurlähetystöön. Se oli kiinni tänään, joten soitin sinne hätäpäivistykseen ja hekään ei oikeen osanneet auttaa, kuten eivät myöskään mun ranskalaiset kaverit. En siis tiiä nyt et miten ton mun kesätyöhomman kans käy, koska ilman sitä selvitystä en saa sitä paikkaa... Mutta jos saan sen paikan niin sitten tuun vapuks Suomeen allekirjoittamaan papereita ja pääsen siis viettään vapun Helsingissä! Saa nähdä, tiedän tiistaina :) On jo vähä koti-ikävä nii toisaalta ois kiva kyl päästä vapuks Suomeen, mutta toisaalta kun miettii nii kohtahan jo muutan takas Suomeen! Miten vähän aikaa mulla onkaan täällä....

Iltapäivällä kävin vahauksessa maman kanssa Beauté des Damesissa 17.kaupunginosassa. Sama paikka, jossa kävin ihanassa kasvohoidossa. Olin varannut meille ajan vahaukseen samaan aikaan, mä olin alakerras ja mama yläkerrassa. Auts auts teki aika kipeää mutta paljon halvempaa kuin Suomessa! Varmaan joku arvaa missä vahauksessa käytiin, täällä se maksoi 23 euroa kun Suomessa sama maksaisi n.70e. Meen vielä uudestaan ennen Suomen paluuta sinne :) Oli jälleen ystävällinen palvelu ja se omistaja oli niin aurinkoinen.

Chrisin kans varasin eilen lennot Nizzaan! Hotellikin on varattu... Tulee kiva loppuhuipennus vaihdolle kun mennään sinne just melkei tenttien loputtua :) Mulla on tosin sen matkan jälkee viä kaks tenttii mut enköhän mä jotenki ehdi lukee niihin etukäteen, vähä niiku sen varaan laskin.

Eilinen syöminen oli taas niin kiva siellä mun lemppari-italialaisessa :)

casa di sergiossa :) mä, mama, iskä ja Chris
Ai niin kävin äitin kanssa ostamassa vappujuomia. Rue St Honorén loppupäässä, melkeimpä tän mun kadun avenue des Ternesin päässä on Nicolas Feuillatten myymälä. Käytiin ostamassa pullot samppanjaa hauskan värisessä etiketissä, siellä oli myynnissä myös käteviä pikkupulloja noin niiku vappua aatellen. Täällä Ranskassahan ei pahemmin vappua vietetä, se 1.5 on vaa pyhäpäivä mut that's it. Joten vappu Suomessa ei ois ollenkaan paha vaihtoehto!! Jos sinne tuun niin tuon mun pullon mukana ja tarjoan rakkaimmille ystävilleni ;)

tälläiset pullot ostettii maman kanssa




Huomenna suuntaan maman kanssa heti aamusta Vallée Villagen outletkylään shoppailemaan :) Illaks ois sit Lido-musikaali illallisen kera... Ootan innolla. Nyt katon vähä Clara Shellerii ennen ku alan nukkumaan.

Bisous bonne nuit!! <3


Mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti