keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Kotiinpaluuvalmisteluja - nyyh

Coucou! :)

Miten nopeasti aika menee... aivan liian nopeasti. Koko kevät on hujahtanut hetkessä, koska on ollut niin paljon kaikkea kivaa ohjelmaa. Huomasin juuri äsken laskeneeni väärin mun jäljellä olevat viikot täällä. Luulin, että mulla on vaan 4 viikkoa ja tuntuipa kivalta saada yks viikko lisää mun oman laskuvirheen takia :D No koska luulin tänää et mul on vaa 4 viikkoa aikaa, niin aloin tekeen/miettiin muutamia oleellisia lähtövalmisteluja. Kamalaa, mutta pakollista.

- Netin irtisanominen ja omien rahojen takaisinperintä. Kuten te kaikki varmaan ootte lukeneet ja kuullet, niin eniten päänvaivaa ja murhetta mulle tän vaihtovuoden aikana on aiheuttanut netti. Mähän tosiaan jouduin maksamaan marraskuusta, joulukuusta ja tammikuusta 40e/kk nettiyhteydestä, joka saatiin toimimaan vasta 27.1.2011! Ja siinä oli lisänä jotai ihme muita kuluja, joista en tajunnu mitää. Tämän kyseisen nettiyhteyden kävin avaamassa lokakuussa, jolloin mulle luvattiin, että kestää alle 2 viikkoa (joka todellisuudessa oli sen 3kk,elämäni hirveintä aikaa, kokeilkaa oikeesti joskus nii oppii arvostaa nettiä luksuksena) Olen päässyt tästä asiasta jo yli, osaan jo nauraa tälle asialle vaikkei sillon ollut yhtään hauskaa mutta mua todella todella ärsyttää, etten meinaa mitenkään saada mun rahoja takaisin Orangelta näistä kuukauksista, jolloin netti ei toiminut eli yhteensä 120e. Lisäks mulle luvattiin hyvittää yks kuukausi tästä kärsimyksestä, eli yhteensä Orangen kuuluis korvata mulle 160e. Lisäksi voitte varmaan kuvitella, miten hirveet puhelinlaskut mulle kertyi näiltä 3 kuukaudelta kun soittelin joka päivä tunnin puheluita Suomeen Skypen puuttuessa. Kallista. No näitä 160 euroa ei ole näkynyt vieläkään, vaikka olen tästä asiasta käynyt Orangen liikkeessä valittamassa useita kertoja ja vielä eri myyjille, jotka ovat kaikki lähettäneet pyyntöäni eteenpäin. Tänään päätin sitten, että nyt ihan oikeasti yritän kaikkeni saadakseni ne mulle kuuluvat rahat takaisin. Marssin Orangen liikkeeseen mun laskujen kanssa ja kerroin taas kerran koko nettitarinani ja sen, että haluan saada ne rahat takaisin ennenkun palaan Suomeen. Tää myyjä sanoi, että tottakai voin saada ne rahat takaisin, mutta että mun pitää soittaa itse siitä asiakaspalveluun. Tää myyjä kielsi mua kertomasta mun Suomeen paluusta mun vaatiessa rahojani takaisin :D No sieltä liikkeestä sitten soitin sinne ja selitin ranskaks taas kaiken kertaalleen, ja vaatimalla yritin vaatia että mulle palautetaan se 160e nopeasti kun niitä rahoja tammikuusta asti odottanut. Mulle luvattiin palauttaa ne niin, etten joudu maksaa 3 tulevaa laskua (sehän ei mua hyödytä kun lähden takas Suomeen mutta tätä en voinut kertoa) joten sitten vaan intin ja vaadin monta kertaa että haluan ne rahat sekkinä tai ihan minä vaan mutta pian. Tää asiakaspalvelija yhdisti mut sitten toiselle asiakaspalvelijalle, jonka kanssa kävin saman keskustelun - tuloksetta. Eivät voi palauttaa rahoja nopeammin. No se liikkeen myyjä lupasi yrittää järjestää asiaa ja ottaa muhun yhteyttä.... Netin irtisanomisesta sen verran, että kuulemani perusteella se on hyvin hankalaa Ranskassa, jopa ranskaa äidinkielenään puhuvalle. Yllättävän kivuttomasti näyttää mun osalta se menevän (jos joku asia ton netin kanssa vaikka sujuis:D): mun pitää vaan lähettää kirje, johon kirjoitan itse käsin että haluan irtisanoa nettiyhteyteni ulkomaille muuton takia, liittää mukaan todistus tästä muutosta (pyydän yliopistolta todistuksen et mun koulu loppuu 16.5) ja kopio henkilöllisyystodistuksesta. Mun tulee tehdä tämä ennen toukokuuta. Sitten kai käyn palauttamassa mun noi boksit sinne liikkeeseen. Eikö ookkin helppoa kaikki tää :)

- Vuokrasopimuksen irtisanominen. Sääntöjen mukaan se tulis tehdä sellasella kirjeellä, minkä saa postista. Olin sopinut kuitenkin vuokranantajani kanssa jo syksyllä, että mun ei sitä tarvii tehdä. Soitin mun ranskalaiselle vuokranantajalle (tai siis hänen äidilleen) ja kerroin palaavani Suomeen 17.5. Olin tehnyt sopimuksen kesäkuun loppuun asti, mutta irtisanomisaika on 4vk, joten mitään ongelmaa ei ollut. Vuokranantaja tulee 16.5 illalla tänne ja me käydään läpi et kaikki kunnossa tääl asunnossa ja luovutan avaimet. Onko joku muuten kiinnostunut ostamaan tääl Pariisissa multa pyyhkeitä, lakanoita, kylpymattoja, muutamia astioita, jakkaroita ja/tai tyynyjä multa? Halvalla lähtee, koska mitään niistä en mukanani Suomeen vie.

- Pankkitilin ja suoravelotusten lopettaminen. Mun pitää selvittää, miten järkkään mun matkakortin ImagineR:n suoravelotussysteemin katkaisemisen ennenkun lopetan mun pankkitilin täällä. CAF pitää myöskin perua, en tosin tiiä onko saanut sitä enää pariin kuukauteen kun siinäki oli jotai ongelmia. Mulla ei ole tunnuslukua mun pankkikortiin täällä, koska hukkasin sen jo kaks kertaa. En siis voi nostaa rahaa automaatilta tai maksaa missään sillä kortilla. Ei kauheen fiksua, koska suomalaisella kortillani automaattinosto maksaa vähintään 3e/nostokerta ja summan suuruudesta riippuen aina enemmän. Mutta kun nostan esim 20e, niin se maksaa mulle 23,50e. Tästä voi laskea, kuinka paljon olen maksanut pelkistä nostoista vuoden aikana.... Syksyllä tosin nostin aina Suomesta ison tukun rahaa mukaan tänne mut nyt kevääl en oo siä käyny. Mulla ei myöskään ole tunnuksia mun nettipankkiin  kun tälläsenä tohelona onnistuin hukkaan senkin salasanan. Mun kaikki rahat on siis ihan jumissa mun ranskalaisella tilillä enkä oo pystynyt yhtään seuraan, mitä siellä tapahtuu. Mä meen käymään pankissa huomenna, pakko saada ne tunnukset ja tyhjentää se tili ennen sen lopettamista :)

- Tavarat Suomeen. Mulla on ihan järjettömästi tavaraa täällä. Niin paljon, ettei kukaan voi kuvitella. En saa niitä mitenkään Suomeen vietyä mukanani, vaikka oon antanut paljon kamaa täällä käyneiden ystävieni mukaan. Siispä mun pitää lähempänä lähtöä postittaa ne Suomeen. Kun esittelen teille mun vaatekaappini ja kenkäkokoelmani, niin ymmärrätte... :) Kirjoja on kertynyt myös paljon... Ja ratsastusvarusteet viä yllättävän paljon tilaa.


-Lento Suomeen. Otin sen Blueonelta, 94euroa. 20kg painoraja OMG! vuoden tavarat siinä juuu-u.

Eipä nyt tuu muita juttuja enää mieleen, ehkä siinä on kaikki. Tärkeää ois myös saada kasaan vähintään se 40 opintopistettä :) Tällä hetkellä täällä kiinnostaa kaikki muu enemmän kun opiskelu, noi ihanat lähes hellesäät ei oikein houkuttele opiskeleen... Aion kyllä nyt huomenna tehdä koko päivän koulujuttuja saadakseni ahkeramman mielen.


Tänään olin katsomassa muuten Rangon Chrisin kanssa elokuvissa. Se oli hienosti toteutettu animaatio, mutta odotin sen olevan ehkä vielä hauskempi. Juttelin myös tänää yli tunnin Jupin kaa Skypessä, sunnuntaina jo näänki sitte rakkaan ystäväni:) Jupi tulee tänne Jetron kanssa sillo ja ne on täällä perjantaihin asti. Ens viikon torstaina mun porukat tulee tänne. Huomenna aion suunnitella vähän ohjelmaa meille ja tehdä pöytävarauksia :) Äiti haluaa ainakin mennä Vallée Villageen eli ehkä vielä pikkasen shoppailen täällä, vaikka en kyllä saisi, koska tavaraa on jo liikaa (ja rahaa pitää säästää matkoihin). Oon myös yrittänyt etsiä hotellia Tukholman reissua varten. Eikös juuri silloin kun mennää sinne nii siel oo City Maraton, joten kaikki paikat on täyteen buukattuja. Ainoat vapaat hostellihuoneet oli jotai jättidormeja ja jäljellä olevat hotellit aikas kalliita, mutta en kyl 30 hengen kaa voi nukkua huh. Hauska sattuma muuten, että Jupi ja Jetro on meiän kaa samaan aikaan Tukholmassa :)

Nyt unta palloon ja aamulla virkeänä koulujuttujen pariin.... Sitten torstaina heppaileen Normandiaan jipii! :)

Bisous bonne nuit,

Mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti