sunnuntai 10. lokakuuta 2010

Pariisi- asunnon etsijän paratiisi

Bonsoir! :)

Asunnon etsiminen Pariisissa käy työstä, ellei sitten satu käymään heti ihan mieletön tuuri... Mä vuokrasin mun tän kämpän, jossa nyt asun niin jo elokuun alusta suomi-instituutin kautta. Heh maksoin siis elokuulta kahdesta kämpästä (Pariisi+Helsinki) ja olin siitä 3 viikkoa Balilla Jannen kans :D Mutta en saanut neuvoteltua, et oisin vuokrannu vasta syyskuun alusta tän kämpän, joten maksoin tavallaan yhden kuun varatakseni tän. Nyt haluun vaihtaa asuntoa, koska mulla on pahentunu hengitysvaikeudet tässä vanhassa talossa, jonka seinät rapisee ja ilma on kosteampaa. Niin epäilen, että ne oireet ja että oon ollu kipee niin johtuu tästä talosta.. Lisäks mun wc ei vedä kunnolla vaan joudun heittään sinne vettä ämpärillä joka kerta, ja vuokra on sen 800e kuussa (13 neliöö).... Joten irtisanoin mun vuokrasopparin ja mulla on nyt 4 viikkoa aikaa löytää uus koti!

Mistä sitten asunto täältä? Suomi-instituutin sivulta kämpän löytääkseen pitää olla tuuria, joten oon koittanut etsiä muita vaihtoehtoja eli etsiä kämppiä sellaisilta sivuilta, mistä kaikki pariisilaiset (pap.fr, seloger.com). Ilmoituksia on tosi paljon ja lisää tulee joka päivä eli näyttää hyvältä sivuja selatessa. Mut joo siinä vaiheessa kun alkaa soittamaan omistajille, niin se onkin jo ihan toinen juttu :D Nimittäin omistajan langan päähän saaminen on haastavaa! Oon soittanut monille useita kertoja, jättänyt soittopyyntöjä ja viestejä vastaajaan, pistänyt tekstaria ja mailia. Huolimatta tästä jo ärsyttävyyteen asti menevästä sitkeydestä ei kuulu välttämättä mitään vastausta, vaikka ilmoitus ois julkaistu samana tai edellisenä päivänä. Ne kämpät vaan katoaa johonkin samantien.. Esimerkiks sovin erään omistajan kans meneväni ekaan näyttöön perjantaiaamulla klo 10.30. Olin paikalla varttia ennen, ja se kämppä oli jo mennyt! Vaikka siis mikään näyttökään ei ollut alkanut... Tänään menin katsoon kämppää vitosesta Mongen vierestä, 29m2 kaksio ja näyttö alko klo 11. Menin paikalle varttia ennen ja siinä kadulla oli jo siinä vaiheessa 30 tyyppiä ennen mua jonossa :D Ja jono kasvo koko ajan mun takana... Se kämppä oli ihan hieno ja ajattelin ilmoittaa olevani siitä kiinnostunut. Mulle kerrottiin, että pitää täyttää sitten dossier, johon tulee olla caution solidaire eli sellainen virallinen paperi, jossa vanhemmat takaa vuokran maksamisen. Eihän mulla sellasta ollut.. :D Eikä siinä vielä kaikki, joidenkin asuntojen vuokraamiseen tarvii caution bancaire jolloin sun ranskalaiselta tililtä jäädytetään vuokrasumma. Jos vuokraa siis vaikka 800e/kk olevan asunnon 9 kuukaudeksi, niin tilillä pitää sillon olla valmiina 7200e, joka jäädytetään ja täten vuokranantaja voi olla varma, että vuokra maksetaan. Mietimpä vaan, että kuinka monella opiskelijalla on mahdollisuus tollaseen.. ja lisäks Ranskassa pankkitilin voi avata ainoastaan jos on asunto täällä, eli jos ulkomaalainen haluaa vuokrata tollasen kämpän mihin tarvii ton cautionin niin se on mahdoton yhtälö :D

Näiden kokemuksien rohkaisemana oon laajentanu kämpän etsintää agence immobilier- sivuihin. Tällöin vuokraisin kämpän agentin kautta, jollon joudun maksaan välittäjäpalkkion. Mitä pidemmäks ajaks vuokraa kämpän, sitä suurempi yleensä se palkkio on. Esim lodgis.com ottaa arviolta 900e palkkion. Mun ystävä vuokras sen kautta tosi kivan kämpän, mutta sekin sai kämpän vasta lokakuun alusta eli joutu asumaan hotellissa kuukauden. Myös mun toinen kaveri punkkas kavereiden nurkis ja hostelleis kuukauden kun ei saanu kämppää heti.

Miltä alueelta sitten hommaisi kämpän? Siinä on toinen iso pulma :D Ei sais olla liikaa kritereejä tai ainakin mä huomaan valinnanvaran kaventuvan näillä vaatimuksilla: muutto marraskuun alussa, vähintään 18 neliötä, remontoitu ja hyväkuntoinen yksiö/pieni kaksio,  pesukone, ei kokolattiamattoa, iso sänky, lähellä viheraluetta/puistoa, arrondissement 1,2,3,4,5,6,7,14,16 tai 17. Mielellään myös helppo kulkuyhteys CDG:n kentälle (RER B) ja myös tallille (RER A) sekä tietenkin yliopistolle (métro 4). Joudun varmana jostakin joustamaan... Noilla kauemmilla lähiöillä ois tosi kivoja kämppiä edullisemmin, mutta mua vähä arveluttaa et miten niis uskaltaa liikkua yöaikaan. Mulla kun ei oo kauheesti kokemusta et mitkä on niitä "ei niin hienoja" alueita tai siis tiedän niitä, mutta en tiedä millasta niissä ois asua.

Huomenna jatkan taas asuntosurffausta... Pitää olla supernopee, jos huomaa et tulee joku ilmotus kämpästä :) Maanantaina käyn katsoon myös American Churchilta, mun kaks kaveria löysi kämpän sieltä olevalta ilmotustaululta. Myös Svenska Kyrkanil on joku, mut en oo saanu avattuu niitten nettisivuu..

Mut joo... bienvenue à Paris!!! :) :) sitten kun löytää hyvän kodin, niin tää on paratiisi. Kyllä se on etsimisen arvoista.

bonne nuit <3
mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti