lauantai 30. huhtikuuta 2011

Koti-ikävä

Coucou! :)


Vappuna koti-ikävä on pahin, kuten edellisessä postauksessani jo kerroin tuntojani.  Ranskassa ei ole vappua ja muutenkin vappu on juhla, jota vietetään kaverien kanssa. Nyt ei ole tänä vuonna kaivaripiknikkiä eikä mantan lakitusta, ei ole ihmisiä kaduilla juhlimassa eikä edes voi ostaa hienoa ilmapalloa (vapun tärkeintä juttua) tai tehdä simaa. Niimpä tänä viikonloppuna mulla on koti-ikävä kun luen kaikkien facebookstatuksia ja muutenki muistelen aikaisempien vuosien vappuja. Positiivista on se, etten ollu ehtinyt ompeleen mun haalareihin kaikkia haalarimerkkejä viime vapulta niin saampahan nyt lisäaikaa niiden ompeluun :) No mutten kuulostaisi ihan surkealta, niin kyllähän täällä Pariisissa pidetään suomalaista vappuperinnettä yllä ja piknikataan tänää illalla ja huomenna :) Mutta musta ei vaa tunnu yhtää et ois vappu, ehkä se fiilis tulee sit illalla piknikillä ;)

Mitä kaikkea ikävöin täällä Pariisissa? Tässä kaikkee mitä vaihdon aikana oon kaipaillut :) Ei oo missään tärkeysjärjestyksessä vaan mieleentulojärkässä. Mutta niin näitä on mun mielestä hyvä miettii nyt kun pitää kuitenkin asennoitua pikkaisen kotiinpaluuseen, niin tuntuu helpommalta palata kun miettii mitä kaikkii kivoi juttui Suomes on mitä tääl ei oo :) Tää on nii outoa olla vuosi poissa tavallaan niinku siitä omasta "oikeasta" elämästään Suomessa, tulla tänne Pariisiin ja täällä on ihan oma uusi elämä taas, sitten pomppaan taas takas Suomen elämään. Se fiilis on jännä! Oonkohan enää samanlainen kun tuun takas, ei mun varmaan tarvii olla :)

  •  Ystäväni Suomessa. sanomattakin selvää! kaikki yhteiset illanvietot, lounashetket, kahvittelut, drinksuilut, viikonloppusuunnitelmien tekeminen, extemporenäkemiset. Nyt mitä lähemmäks kotiinpaluu tulee niin sitä enemmän on ikävä.
  • Perhe
  • Tila Täällä on liikaa ihmisiä. Kaikkialla. Ihmistungokset ahdistaa, varsinkin metrossa ja joillain kaduilla. Kyllä on luksusta kävellä Helsingin keskustassa kun on nii on paljon tilaa :) Pariisin intra-muros on pelkästään yli 2 miljoonaa asukasta plus mieletön määrä turisteja varsinkin tähän aikaan vuodesta, Helsingissä asukkaita alle 600 000 :) 
  • Auto. Oma auto, jolla pääsee kaikkialla minne haluaa. Tarvitsee vain astua ulos ja autoon ja ajaa minne haluaa. Ei tarvitse liiskautua ruuhkaisessa metrossa ja jännittää, että mahtuukohan ulos omalla pysäkillään kun on niin paljon ihmisiä. Ei ole riippuvainen julkisen liikenteen aikatauluista. Oma auto on niiiiiin kiva juttu <3 Pariisissa en haluais ajaa missään nimessä, se ois kauheen stressaavaa.
  • TV. Etenkin Salatut elämät. Ja ei, Ranskassa ei toimi mtv3katsomo eikä yleareena tai muukaan tekijänoikeuslakien takia. aiemmin pystyin katsoon salkkareita youtubesta, mutta sittemmin kai mtv3 esti jaksojen lataamisen sinne, joten oon nyt ihan pihalla suosikkisarjana juonikuvioista.  Lisäks kaipaan monia muita sarjoja ja yleensä vaan telkkarin katselemista. Mullahan on se telkkari tuolla komerossa digiboksin kera, kumpa joku ois asentanut sen mulle. En osaa ite :D
  • Ruisleipä. Ai niin mutta mähän oon keliaakikko, etten kuitenkaan saa syödä sitä. No kuitenkin kaipaan ruisleipää ja kaikkea leipää, täällä ei oo mitään muuta ku sellasta suojakaasuun pakattua pahaa gluteenitonta leipää, jota en syö. Mulla on tääl Suomesta tuotua Wasan gluteenitonta näkkärii ja sit vieraat on tuonu mulle leipää.
  • Stokkan Herkku. Ei voi olla kivempaa ruokakauppaa kun Helsingin keskustan Stokkan herkku, sen kalatiski ja herkun keittiön tiski, josta voi ostaa mukaan kotiruokaa ja salaatteja. Ootan nii et pääsen sinne taas ruokaostoksille! Nii ja yleensäki kaipaan Suomen gluteenitonta ruokavalikoimaa ja sitä miten ravintoloissa on merkattu valmiiks listoihin G :)
  •  Yliopisto. Arvostan Helsingin yliopistoa tosi paljon tän vaihdon jälkeen! Siellä toimii kaikki niin hyvin, luokat on moderneja ja Unicafé on loistojuttu. 
  • Koti. Mä tykkään niin paljo mun Helsingin kodistani ja etenkin keittiöstä, vaikka se on pienempi ku mun keittiö täällä Pariisissa. Se vaa et ku Helsingis mulla on uuni ja kaikki mahdolliset kokkausvarusteet nii on kivempi laittaa ruokaa ja voi leipoa, sitä kaipaan.
  • Hietsu. Mun kodin vieressä olevat lenkkimaastot ja meri!
  • työt. Onhan se ihanaa vaan lomailla, tää vaihto tuntuu oikeastaan koko ajan pitkältä lomalta :) Mutta toisinaan sitä kaipaa vähän töihin, se on kuitenkin ollut aina iso osa mun arkea ja tykkään tosi paljon tehdä opettajan sijaisuuksia ja muutenkin työpäivän jälkeen on aina sellanen ahkera olo, että on tehnyt jotain :) Loma tuntuu parhaimmailta kun on ollut välillä vähän töissäki :) Ja niin rahaa ei kummasti tuu oikein mistään ellei oo töissä :D  
  • Aamun Hesari
  • Helsinki. kaikki mun lempipaikat siellä.


Tässä on muuten Le Corps Mince de Francoise uudelta levyltä ihana biisi Future me. Mama on ihan hullaantunut tohon biisiin ja sen kautta bongasinkin ton spotifyistä. Lyriikat on ihanat! :)

Kivaa tulla siis kohta kotiin! Vaikka kyllähän täällä viihtyis pidempääkin hihh :) Reilu kaks viikkoa, joista oon 5 päivää Nizzassa Chrisin kanssa, torstaina lähetää :) Aika menee hullun nopeeta. Liian nopeeta. Nyt nautitaan täysillä viimeisistä hetkistä! :)


Superhauskaa vappua!!! <3

bisous,

Mimi

    1 kommentti:

    1. Mullakin vähän masisfiilikset, VARSINKIN kun saa lukea kaikkien vapputoivotuksia ja suunnitelmista viikonlopuksi...;( vaikka täällä Saksassa onkin erste Mai, niin ei se todellakaan ole sama asia. Juhla ei erotu normiarjesta muuten kuin vappusalkona torilla. Ensi vuonna sitten juhlitaan suomalaista vappua kaksin verroin, eikös juu :)

      VastaaPoista