perjantai 29. huhtikuuta 2011

Kotiinpaluu lähestyy

Salut! :)

Kauhean kiire viikko, pitäisi tehdä hirveästi kouluhommia. Mutta en saa jotenkin aloitettua millään. Tiedän, että kun pääsen alkuun niin sitten saan kaiken nopeasti valmiiks. Oon koko viikon suunnittellut aloittavani kirjoittaan yhtä dossieria, huomenna kirjoitan sen. Sen pitää olla 8 sivua pitkä perustuen kolmeen eri artikkeliin (jotka on ihan sairaan pitkiä) ja teen sen työn yhdessä Timean kanssa, mutta ollaan jaattu osiot et mitä tehdään. Meidän on pitänyt kirjoittaa se essee tässä viimeiset pari kuukautta ja kuinkas ollakaan se on jäänyt näin viime tippaan. Maanantaina me palautetaan se. Sit pitää kirjoittaa yks fiche pédagogique ja lukea yks kirja. Tentit mulla on 5.5, 11.5 ja 16.5. Sitten jipii kaikki kouluhommat ohi! :)

Käytännön asioiden järjestäminen tuntuu hirveen työläältä, vaikka toisaalta et ku vaan hoitaa asian kerrallaan pois päiväjärjestyksestä nii kyl ne siit katoaa. Tässä juttuja, joita oon nyt tehnyt tän viikon: 
  • Pankkitilin lopettaminen. Mulla oli tänään tapaaminen pankissa. Mulle neuvottiin, että mun pitää lähettää kirje mun kotivakuutukselle, että muutan Suomeen. Mulla on muutamia suoraveloituksia, kuten ImagineR-matkakortti ja sähkö. Niihin pitää ilmoittaa, että lähden pois ja että tili ei enää toimi. 13.5 meen pankkiin lopettaan tilin. Mun pitää nostaa käteisellä kaikki rahat sieltä tililtä ja pystyn nostaan vaan 10 euron tarkkuudella, loput jää sitte saamatta. 
  • Netin irtisanominen. Mun tarvitsi lähettää toukokuun loppuun mennessä irtisanomiskirje, jossa pitää olla todistus vaihdon päättymisestä. Ongelmana mulla on, että mun todistuksissa lukee mun vaihdon päättyvän 30.6, joten se ei auta netin irtisanomiseen toukokuun puolella. Meidän yliopiston nihkee kv-tyyppi ei sitä suostunut mulle kirjoittaan, joten yritän nyt jotenkin ratkaista, et miten saan mobilityonlinesta tulostettuu sellasen lapun mis lukis mun oikeet vaihdossaolopäivät. Sitten laitan tämän kirjeen postiin, myöhässä. Saan muuten Orangelta 119 euroa takaisin! En tosin tiedä onks ne viel maksanu sitä tai ehtiiks se tulla mun tilille ennenku lähen mut toivottavasti.
  • Kämpän irtisanominen. Hankalimmalta tuntuu mun sähkösopimus.. Vuokranantaja pyysi selvittämään, että paljonko oon käyttänyt sähköä tänä aikana kun oon asunut täällä. Sähköyhtiö EDF ei voi antaa sitä tietoa ennenku irtisanon mun sähkösopimuksen. En voi tietenkää irtisanoo sitä enneku muuttopäivänä, koska sillon ne sähköt katkeais heti. Ongelma on se, et mä oon maksanut 40e/kk sähköstä, ja jos se oikee kulutus ois pienempi, niin saisin sitte jotain rahaa takaisin. Mutta koska en ehdi saamaan tästä tietoa ennen lähtöä, niin eipä voi mitään. Mun vuokranantaja haluaisi myös palauttaa takuuvuokrarahan shekkinä, mutta koska lopetan pankkitilini 13.5, en voi enää lunastaa shekkirahaa. Ai niin Caf:lle pitää myös ilmoittaa pois muutosta... Mutta joo, kämppäni luovutan 16.5. Nyyhh :( En muuten oo vieläkään saanut aikaseks asennettua telkkaria ja digiboksia!! Ehkä mun ei enää kannata :D

Näitä käytännön asioiden hoitamista riittää sit ihan kiitettävästi myös vaihdon lopussa! Mutta oli mulla onneks helmi- maalis ja melkein koko huhtikuu sellasii kuukausii, ettei ollu mitää käytännön juttui hoidettavana :) Muutoin aika vaihdossa on menny aika paljolti tollasii, lähinnä kun vaihdoin asuntoa niin siinä tuli niin paljon asioita hoidettavaks ihan koko ekalle vaihtopuoliskolle.

Ai niin, muutama sana meidän yliopistosta ja koordioinnista (tai sen puutteesta). Se meidän kv-tyyppi, jonka kuuluis auttaa vaihtareita ja vastata kysymyksiin, niin hän ei tiedä mitään eikä osaa vastata mihinkään. Mä vältän hänen näkemistään viimeiseen asti kun kaikki tieto pitää selvittää jostain muualta kuitenkin. Esimerkiks kurssi-ilmoittautuminen... Mulla ei oo hajua, onko mun ilmoittautumiset kevään kursseille menny eteenpäin. Kiva miettii täs vaihees ku kohta koko lukukausi ohi :D Toinen on et ku kävin siel kysyyn, että voisko hän kirjoittaa mulle paperin, jossa sanotaa et mun vika tentti on 16.5 nii ei voi kirjoittaa. Että oisin saanut sen netin irtisanottua...No sitte kysyin et pitääks tehä jotai ennenku palaan Suomeen vai voinko vaan lähtee vikan tentin jälkeen. Niin hän sanoi et riippuen pääsenkö läpi kursseista ja jos en jostain nii pitää tulla uusintaan. Kun kysyin, että koska nää uusinnat on, nii hän sanoi, ettei tiedä. Että päivii ei oo päätetty vielä. Ihan uskomatonta tää Ranskan systeemi, että tenttipäivät päätetää oikeesti niin myöhään... ja kuulemma näiden uusintojen päivämäärät ilmestyy ilmoitustaululle. Ihan niiku olisin sitä Suomesta käsin lukemassa :D No kysyin et millon sitten saa tulokset, et onko päässyt läpi kursseista. Sekin riippuu aineesta ja opettajasta, ei voi yhtään tietää. Näillä tiedoilla siis mennään... :) No enivei palaan Suomeen 17.5 oli mikä oli. Jos joku tentti ei mee läpi nii ei se mitään, ei se maailma siitä kaadu. Mulle pitäis tulla 49 opintopistettä, se on aika paljo vaihdosta :) (hehee yks mun kursseista on 9 opintopisteen diakronian kurssi, siks noin paljon :D)

Ai niin vielä Ranskan systeemistä. En onnistunut saamaan sitä turvallisuusselvitystä, vaikka selvitin asiaa poliisilta ja suurlähetystöltä. Että en sitten tullut vapuksi Suomeen. Toivon kuitenkin olevani koko kesän töissä, pidän peukkuja itselleni ja on mulla haastattelu yhteen paikkaan heti ku tuun Suomeen et oon super iloinen siitä :)

Tähän viikkoon muuten niin oon ollut luennoilla, tuntui niin hassulta mennä yliopistolle kun en ollu siel yli 3 viikkoo ollu. Sitte oon tietenki reenannut! :) Tiistaina olin Frédérikan ja Florencen luona nauttimassa kauniista lämpöisestä illasta heidän kattoterassilla, Mo ja Emily oli myös siellä. Juotiin vähä samppanjaa ja mojitoa :) Huomenna meen Frédérikan kanssa lounaalle ja lauantaina taas heidän bileisiinsä. (täällä ei oo mitään tietoo vapun vietosta!!) --> vappu muistuttaa mua koti-ikävästä. Haluaisin olla vapun Suomessa, se on mun vuoden lempijuhla ja silloin on niin kivaa nähdä ystäviä ja juhlia. Vappu tuo jotenki eniten sen koti-ikävän mieleen verrattuna mihinkään muuhun. Kirjoitan myöhemmin postauksen asioista, joita oon ikävöinyt tän vaihdon aikana.

Tänään olin Chrisin kanssa syömässä Leonissa (simpukkaravintolassa). Ei en kehtaa mennä sinne enää ikinä :D ja ei se ees oo mikää nii kiva paikka. Mulle annettiin englannin kielinen menu ja oon Leonissa aina tottunut lukee sitä ranskankielistä menua, joten tuntu oudolta lukee sitä englanniks kun ne annoksien nimet oli eri. Mä sitte tilasin simpukoita sienien kanssa, sanoin sen viel ranskaks et moules avec les champignons. Kun se ruoka tuli, hyi se oli ihan sairaan pahaa!! En pystynyt syömään sitä, se oli vaa nii pahanmakuista ja ne sienet ei ollutkaa mitä herkkusieniä vaan jotai isoja pahanmakuisia ja -hajuisia. Sitten Chris söi ja pyydettiin laskua niin se tarjoilija kysy, että miksen syönyt mun annosta. Chris sano mulle ennen sen tarjoilijan tuloo et selitä jotai ettet tienny mitä tilasit. No mä sit selitin et luulin tilanneeni toisen annoksen, mutta koska lista oli englanniksi, en osannut tilata mitä halusin :D Se tarjoilija vähä ihmetteli ku selkeesti olin kuitenki ranskaks sanonu champignons ja yhtäkkii en tienny et siin ruuassa ois sienii. No mä sain kuitenkin uuden annoksen moules marinières ja toivat vielä salaattia ja ranskiksiakin lisää, mistään eivät veloittaneet ylimääräistä. Ne varmaa piti mua tosi outona asiakkaana kun puhuin koko ajan englantia Chrisin kans ja sit väitin, etten osannut lukee englanninkielistä menuu ja kun vielä käänsin mun tilaamani annoksen selkeesti ranskaks :D Oon siis ihan hirvee, jätettii sit 10e tippii kun se tarjoilija oli niin kiva :) Mietin vaa, et miksen samantien sanonu, että se annos oli vaan hirvee pahanmakuista. Oisinkohan sillonkin saanut uuden annoksen ilmaiseks :)

Mutta nyt bisous et bonne nuit! à demain :)

Mimi


ps. Jos siellä Suomessa sataa vappuna nii älkää murehtiko, täälläkin tuli ihan kauheen kylmä ja on satanut. Helleestä ei oo enää tietoakaan... Suomessa sentään on vappu, täällä ei.

5 kommenttia:

  1. Ihanan monimutkaiselta kuulostaa tuon byrokratian ja asuntojuttujen kohdalta..:D Mutta hei, kai jatkat kirjoittelua vielä palattuasi Suomeen? :) Olen tykännyt blogistasi niin paljon, etten halua tämän loppuvan!

    VastaaPoista
  2. Salut, kiitos kivasta blogista! :)
    Mainitsit jo aiemmassa kotiinpaluuseen liittyvässä postauksessa, että vuokranantajalle pitää antaa kuukautta ennen muuttua kirje. Osaatko sanoa minkälainen kirjeen pitäisi olla?

    VastaaPoista
  3. Teea: Joo ranskalaiset tykkää tehdä kaikesta monimutkaista! :) siihen on jo ihan tottunut täällä. Tosi kiva kuulla, että oot tykännyt mun blogista! :) (samat sanat voin sanoo sun blogista hih!) Kyllä jatkan bloggailua, tää blogi jatkuu ainakin kesään asti ja mahdollisesti siitä eteenpäin tosin erilaisena kun en enää oo pariisissa. Tai sitten aloitan kokonaan uuden blogin :)

    Anonyymi: Kiitos palautteesta :) Se kirje, mikä pitää vuokranantajalle lähettää kuukautta ennen missä irtisanoo kämppänsä, niin sen saa postista. Mulle neuvottii et ku menee postiin, niin siellä auttavat kun se on jonkun tietynlainen kirje. Mun ei tarvinnut sitä tehdä vaan selvisin soittamalla. Toivottavasti se kirje ei oo vaikee juttu! :)

    VastaaPoista
  4. Moi Mimi,

    halusin vaan kommentoida, että sun blogista on ollut mulle hirveästi hyötyä. Löysin tän googlailemalla alkuvuodesta, kun sain tietää että tulen Pariisiin harjoitteluun. Täällä ollaan ja käyn vieläkin kurkkimassa hyviä menovinkkejä ja muuta :) Kiitos tästä!
    ps. Millelacs-ravintolassa vietetään huomenna suomalaista vappua!

    VastaaPoista
  5. Hei,

    kiitos paljon palautteesta! Tosi kiva kuulla, että mun blogista on ollut konkreettista hyötyä :) ja hauskaa, jos mun vinkit on ollu oikeesti hyviä :) Hauskaa harjoittelun jatkoa ja hyvää vappua! ja ai nii kiitti vapunviettovinkistä. aika moni suomalainen on myös menossa champ de marsille tänään klo 18:)

    VastaaPoista