tiistai 26. huhtikuuta 2011

Dimanche au marché aux fleurs ja ylibuukattu leffanäytös

Coucou! :)

Sunnuntaina näin heti aamulla porukat pirteänä muutaman tunnin yöunieni jälkeen ja mietittiinkin siinä sitten, että mitä tehtäis kun aikaa oli neljään asti iltapäivällä ennen heidän lentoa kotiin. Porukat halusivat mennä Seinelle, joten keksin, että mennään Île de la Citélle pyörimään. Jo useaan kertaan nähdyn Notre Damen sijasta mentiin marché aux fleurs - kukkatorille. Siellä on myös viikonloppusin pieni eläintori, jossa on myynnissä lintuja, kaneja, hamstereita yms. Kukkatori on musta täydellinen paikka tuliaisten ostoon, sillä siellä on söpöjä pikkuliikkeitä täynnä erilaista lahja- ja sisustustavaraa.

Mama innostui shoppailemaan jotain pieniä sisustusjuttuja kotiin. Mä löysin mun vessan oveen käännettävän kyltin libre - occupé, mun Helsingin kodin vessassa kun ei oo lukkoo niin se on kätevä. Mulla on muuten vähän ikävä mun kotia Helsingissä. Onneks mun kukat on varmaan vielä elossa kun Saara on käynyt kasteleen niitä aina välillä :)



tuoksupusseja

tuoksuvia pupuja pääsiäiseksi






Seine

Sitten yllätti jano. Mentiin siinä torin laidalla olevaan kahvilaan, jossa on aiemminkin käynyt ja siellä on aina hyvä palvelu. Se tarjoilija toi meille listan ja vitsaili siinä eka et peut-être vous voulez du champagne... une bouteille... Dom Pérignon?? :D no se oli hauska kun tilattiin 3 coupes de champagne, une grande bière, un Perrier, un cappuccino et un thé vert. Kello vähän vaille 12 sunnuntaiaamuna. Tarjoilijalla oli naurussa pidättelemistä ja viereisessä pöydässä oleva ranskalainen seurue tuijotti meitä suu auki järkyttyneenä. Se tarjoilija vaan vitsaili, että kylläpä teillä on jano! :) Lasi samppanjaa piristi kyl kummasti munkin aamua. Hyvä lopettaa ilta samppanjalla ja aloittaa uusi päivä samppanjalla.... parasta juomaa ikinä <3  Hehh. Sitten tuli muuten eri tarjoilija, joka kysyi, että onko mun äidillä syntymäpäivä (varmaa ku juotii tohon aikaa samppanjaa). Mä vastasin et non, c'est un dimanche normal ja ois pitäny viel lisätä et pour nous. Hehe. Ne tarjoilijat vitsaili viel kaikkee lisää.. hauska paikka :) Mutta lomalla voi vähä irrotella tollee :)

näillä juomilla se aamu lähtee käyntiin. kuvasta puuttuu vielä mun tee ja iskän olut :D
Käytiin myös Conciergeriessa, vankilassa, jossa Marie-Antoinette vietti elämänsä viimeisiä hetkiä ennen teloitustaan. Olin käynyt siel syksyl mut se nyt on aika nopee paikka kiertää ja ihan mielenkiintoinen nähtävyys :) Sit tässä vaiheessa Chriskin heräsi ja mentiin sitten porukalla lounaalle Place St.Ferdinardille yhdellä ihastuttavalle terassille. Chris tilasi jotakin parmentier ja tarjoilija kysyi, että tiedetäänkö me mitä se on. No ei, sitten se tarjoilija yritti selittää englanniks sitä vähän ja se kuulosti ihan normaalilta lihajutulta, joka tulee perunan ja salaatin kanssa. Katsoin kuitenkin sit tilauksen jälkeen mun larousse-applikaatiosta sen käännöksen parmentier: hachis parmentier. Apua mikä on hachis? préparation faite de viande de boucherie, de volaille, de gibier, de poisson, coupés menu, et qu'on apprête en l'assaisonnant ou en les liant avec une sauce. Eli yökkkk hyi jotain teurastamolta eri lihojen osien vaan sekaisin mössöksi, siinä mössössä oli myös rustoja ja pienii luita hyiiii. Onneks mä en syö lihaa. Mutta joo kuulemma se oli tosi hyvää! :) Sit hyvä kun iskä tilas päivän ruuan ja olin siis kääntänyt sen vaan suomeks iskälle et se on jotain vasikkaa. Iskä haaveili saavansa hyvän leikkeen tai pihvin, mutta sieltä tulikin vasikan maksaa. hehee hups mun huono käännös, luin liian nopeesti :D Mä söin hunajalla paahdettua camemberttia alkuruuaks ja pääruuaks kanasalaattia ilman kanaa :) oli tosi hyvää!


parmentier


Sitten porukat lähti, oli kyllä ihan sairaa kivaa kun ne oli täällä vierailemassa :) Menin illalla Chrisin kanssa leffaan Champs-Élysées'n UGC George V-teatteriin katsoon Source Code. Ihan uskomatonta tää systeemi tääl, mut ostettii ne liput (yht.20e ku viikonloppusin siel ei saa opiskelija-alennusta) sit ostettii limut ja karkit ja mentiin saliin. Se sali oli täpö täynnä! Eikä se leffa ollut siis ees alkanut... Täällä kun tosiaan ei oo paikkalippuja vaan saa mennä istuu mihkä vaan. Siel oli joku työntekijä siin ovella nii menin sit kysyyn, et miten on mahdollista, ettei oo paikkoi, vaik ollaan ostettu liput. Se vastas tosi ilkeesti et on siellä kaksi paikkaa, toinen eturivissä ja toinen taaimmaissessa rivissä että sinne vaan. Mä sanoin etten todellakaan halua katsoa elokuvaa erikseen istuen ja se mies sanoi, ettei oo vaihtoehtoja, että ne on meidän paikat. Siinä vaiheessa keskustelua sinne saliin tuliin myös vanhempi pariskunta ja 3 muuta tyyppiä, mitenköhän se selitti myös niille saman kun meille kun siel oli tosiaan vaan 2 paikkaa vapaana eri riveiltä... :D Huvittavinta oli, että ne eivät meinanneet antaa vaihtaa lippuja tai antaa rahoja takaisin. Ne kutsu jonku päätyypin sinne kassoille ja mun piti valittamalla valittaa, että todellakin halutaan liput uuteen näytökseen. Viimein sit saatiin vaihdettua liput myöhempään näytökseen... Tosi outoo et se vanha pariskuntakin vaa käveli hiljaa pois sieltä leffateatterista, vaikka olivat ostaneet liput siihen näytökseen. No mentiin sit siks ajaks hengaileen Jardin d'Acclimationin lähelle puistoon katseleen koiria ja puhuttiin ranskaa. Se on vähän hidasta viel puhua, kun Chris vasta oppii ranskaa  mut mä saan samalla harjotusta miten opettaa ranskaa ilman et vois tukeutuu suomen kieleen yhtään :) hauska myös nähdä mitkä asiat tuottaa vaikeuksia englannin kieliselle puhujalle, kuten vaikka tu ja vous ero kun enkussa on vaan pelkkä you.

bois de boulognen laitamilla

Mentiin sit puol tuntia etuajassa varaamaan paikat sinne Source Coden myöhempään näytökseen ja sovittiin, ettei enää koskaan mennä Champsille leffaan :D Se leffa oli aika mielenkiintoinen juoneltaan :D

Bisous!!! :) ens kerran päivitystä Pariisin kauneimmasta puistosta ja shoppailusta :)

Mimi

2 kommenttia: