maanantai 11. huhtikuuta 2011

Polkupyöriä, punaisia lyhtyjä ja pikkukaupungin tunnelmaa

Salut! :)

Terkkuja Amsterdamista. Oli ihan huippu reissu! Pariisista on niin helppoa matkustaa :) Lähin Charloten kanssa perjantaina 14.30 junalla Gare du Nordilta, matka kesti vajaa 4 tuntia kun se juna oli myöhäs puol tuntia. Menopaluu Thalyksella maksoi 120e. Meidän Bicycle Hotel sijaitsi vähän sivummalla (lähellä Sarphatiparkia), mutta kätevän ratikkamatkan päässä keskustasta. Me maksettiin 80e/yö/2hlö ja se oli halvimpia, mitä löydettiin kun haluttiin oma huone. Sieltä hotellilta ois saanu kätevästi vuokrata pyörii, mutta kun mä en oikein osaa/tykkää/uskalla pyöräillä niin kuljettiin jalan ja spåralla :) Pummilla matkustaminen Damissa oli toisinaan kätevää, mutta joissain ratikoissa oli sellaset ovet et ulos pääsi vaan sitä lippuu laitteeseen leimaamalla :D

Yksi lukija toivoi vaatekaappipäivitystä (joita tulossa pian lisää), joten ajattelin yhdistää tähän vähän muotipäivytystä :) Pariisissa oli tosi lämmin ilma kun lähdettiin. Arvelin et Damissa ois kylmempi, joten päädyin tälläseen matka-asuun. Noi bootsit on mun ihan lempparit, koska ne on niin hyvät jalassa ja helppo yhdistää eri asuihin. Ne on aitoo nahkaa ja maksoi alessa vaan 50e.

nahkatakki Vero Moda - paita Burberry- huivi, vyö & laukku Vuitton- farkkushortsit Zara- bootsit Annelin kenkä

Damissa oltiin perillä kuuden maissa illalla. Aurinko paistoi ja ilta oli kaunis! Viikonloppu oli muutenki sään puolesta todella onnistunut, tosin ei verrattavissa Pariisin hellekeleihin. Amsterdamilaiset oli innoissaan auringosta ja nähtiin monien pukeutuneen shortseihin ja kesämekkoihin! Puistot oli täynnä porukkaa ottamassa aurinkoa ja piknikkaamassa.

meidän hotellilta

Amsterdam - pyörien kaupunki

Sarphatipark
Perjantaina kun päästiin hotellille, oltiin tosi nälkäisiä ja mentiin syömään hotellin suosittelemaan indonesialaiseen ravintolaan. Se oli tosi basic paikka, mutta niin kovassa nälässä ei ruvettu nirsoilemaan paikan suhteen. Sen jälkeen suunnattiin sinne minne kaikki turistit yleensä, punaisten lyhtyjen alueelle. Voi mikä järkytys, tuntui niiiin oudolta vaan katsoa, kuinka naiset (ja naismiehet) kauppaa itseään punaisissa vitriineissä. Mielenkiintoisempaa kun ne naiset niin oli seurailla millaisia asiakkaita ne oikein sai :D Mutta tuntui todella oudolta kun koskaan en mitään vastaavaa oo nähnyt. Maa, jossa kaikki tuntuu olevan sallittua.. Niitä coffeeshoppeja tuntu näkyvän joka paikassa ainakin tuolla alueella ja musta tuntuu nii hullulta, että sinne vois sitte mennä vaan ostamaan marihuanaa iselleen. Kaikki tuolla alueella pyörijät näyttivät olevan turisteja. Järkyttävintä oli muuten miesten huomio tuolla. Tuntu et kaikki miehet siellä katsoi mua ja Charlottea sillä silmällä, et me oltais just vedetty vaa takit niskaan ja tultu niistä vitriineistä tauolle, niin paljon tuli sellasii ärsyttävii huuteluita ja kommentteja että huh huh. Ei kivaa huomiota, ja sitä tuli joka puolella koko viikonlopun mut erityisesti tuolla alueella.
coffeeshop

punaisten lyhtyjen alueelta
Lauantaina suunnattiin aamusta heti Van Gogh-museoon. Se oli tosi mielenkiintoinen! Yllätyin vaan et siellä oli paljon kaikkien muidenkin tunnettujen taiteilijoiden teoksia kun Van Goghin, nimittäin mm. Monet ja Picasso oli edustettuna :) Museon jälkeen käytiin terassilla salaattilounaalla ja nautiskeltiin Strongbowta! Viimeks olin juonut muuten sidukkaa Suomessa...

Lounaan jälkeen me mentiin Madame Tussauds'n vahakabinettiin. Se oli hauska, mutta aika kallis (n.20e) Siinä alussa oli  jotain ihan turhaa Amsterdamin historiajuttuu, mutta ne julkkisvahanuket oli hauskoi :)

Charlotte tuskastuneena historiaosiossa

Alkoholi oli muuten halvempaa Damissa kun Pariisissa! En tosin jaksanut raahata junalla mitään mukaan tänne, laukussa tilaa vei ihan muut ostokset, joista teen oman päivityksen :)

Lauantai-iltana otettiin pikkupäikkärit ennen iltaa, oltiin nimittäin kävelty ihan koko päivä ja ainoo hengähdystauko oli ollut lounas. Pienet unet teki hyvää ja jaksettiin sitten jatkaa iltaa. Me löydettiin ihan vahingossa maailman kivoin ruokapaikka hotellin läheltä: Restaurant District, se sijaitsi söpön pienen aukion laidalla ja henkilökunta näytti vähän hämmästyneeltä ku vaa tupsahdettiin sinne. Sinne ei kuulemma yleensä kukaa varsinkaa turisti eksy koskaa, et yleensä porukka varaa aina pöydän etukäteen. Palvelu oli huippuystävällistä, se tarjoilija käänsi meille rauhassa koko listan englanniks kun niil ei ollu se kun hollanniks. Ruoka oli mitä parhainta, syötiin turskaa :) Ku meen Damiin uudestaan niin tonne pitää mennä taas, nii sellane kiva originelli paikka eikä ollut kallis.

dîner
Illallisen jälkee mentii taksilla Dam platzille, jossa oltiin sovittu tapaamme Charloten hollantilainen kaveri Michael ja sen kaveri Bart. Ne oli luvanneet näyttää meille Amsterdamin yöelämää :) No koko illan oli vähän kommunikaatio-ongelmia, mutta opittiin ainakin et mitä on minimal tekno. Hyi vitsit mitä musiikkia, en tykännyt yhtään!!! Ne pojat ei ihan sillee tajunnut millasista klubeista tykätään. Mutta ekaks mentiin kivalle klubille, De Krooniin Rembrandtpleinille, missä soi tosi hyvää musaa, sellasta dj-miksattuu hittilistaa. Oltais viihdytty siellä pidempäänkin, mutta kuitenkin jatkettiin siitä. Tarkoituksena oli mennä Air- klubille, mutta ovella kävikin ilmi et siel on gaynight. Käveltiin sitten kauhee matka Leidsepleinille ja mentiin Sugar Factoryyn. Ihan hirveä paikka, pelkkää minimal teknoo. Niiden poikien mielestä se oli ihan sairaan hyvä paikka, kuulemma Hollannissa on tosi suosittuu sellane musiikkityyli klubeilla. Se Sugar Factory muistutti musta enemmän ala-asteen diskoa ja lisäks siellä ei saanut edes coctaileja niin mitä ihmettä siellä ois edes juonut. No jo vartin päästä jatkettiin Paradisoon, mutta siellä oli joku arabian beirut-night, niin luovutettiin ja mentiin irkkupubiin yksille siidereille ja siitä taksilla hotellille (ne pojat meni siitä takaisin sinne Sugar Factoryyn :D). Aamulla oltiin kyllä iloisia ja pirteitä kun ei ollut tullut sit pahemmin juhlittua. Illasta jäi muistoks hauskoja kuvia! :) Mutta oikeesti, en oo kyl koskaan tottunut tolleen yöllä kävelee eri puolelle kaupunkii vaan varsinki ku jalat on ihan poikki koko päivän edeltäneestä kävelystä. Mietin et ku jos mul ois ollu jalassa viel ne kunnon korkkarit niin en ois voinu ikinä kävellä sellasta matkaa... Kai oon vaan ihan liian tottunut menee yöllä (ja joskus muuhunki aikaan) paikasta toiseen taksilla, että järkytyin tästä kävelystä ja mun bilefiilis oli kadonnut kokonaan :D Totesinki Charloten kanssa, että meillä ois ollu paljon hauskempaa kahdestaan, vaikka oli ne pojat ihan mukavia mut vaan aivan liian erityylisiä mitä tulee klubeihin.

De Kroonista

Michaelin ja Bartin kanssa

Sunnuntaina me suunnattiin ensimmäisenä terassille lounaalle Sarphatiparkin lähelle. Nautittiin upeesta ilmasta, tarkoituksena oli mennä viettään enemmän aikaa puistoon, mutta ei me missään vaiheessa keritty. Monet kaupat oli auki, vaikka oli sunnuntai (ihanaa vaihtelua Pariisiin!) ja innostuin hieman shoppailemaan Magna Plazalla. Esittelen ostokseni pian teille! Yks reissun paras juttu oli vierailu Anne Frankhuisissa. Kyseessä on juuri se sama talo, jossa Anne Frank oli piilossa toisen maailmansodan aikana. Siellä oli esillä Annen kuuluisan päiväkirjan sivuja. Oon lukenut sen kirjan aikaa sitten ja tuolla museossa käynti palautti mieleen Annen - ja ylipäätänsä kaikkien juutalaisten- kauhean kohtalon. Päivän aikana ehdittiin myös istahtaa hetkeksi joen varrelle nauttiin skumpat. Illalla syötiin Jordaanin alueella italialaisessa.

Mistä Amsterdam jäi erityisesti mieleen? Polkupyöristä ja kanaaleista!!! Nimittäin missä vaan kulki niin tuntu et ihailtavaa riitti joka paikassa, koko ajan siltoja ja eri kanaaleja ja kaikki niin kaunista. Sanoisin, että ennemmin Amsterdam on pohjoisen Venetsia kun Brugge (josta päivitys maaliskuulta)

Haluan pian uudestaan tonne. Damissa oli ihana pikkukaupungin tunnelma, vaikka se onkin iso kaupunki.

Bisous!!

Mimi

1. Ooo, ihana Dami!:) Näyttää, että teilläkin oli mahtava reissu! Jotenkin ite nyt parin kerran jälkeen on huomannut ton, että se on tosi pikkukaupunkimainen, vaikka onkin olevinaan iso:P ja mekin käveltiin kovasti, koska ratikat ei kulje kauheen myöhään! Ai niin ja niistä ratikoista pääsee ulos kyllä ilman sitä lippua :p Se on tosi hämäävää, mutta ne lukijat on sitä varten, että sillä rekisteröidään se matka Zoneille, koska periaatteessa samalla chipkartilla pystyy matkustaa vaikka junalla toiselle puolelle Hollantia :)
    Parin viikon päästä taas uusiksi Damiin, kun kukaan ei halua tulla tänne pohjoiseen vaan Dami vaan kiinnostaa :P No, en valita :D

2. Tää oli tosi monipuolinen päivitys! Halusin vaan mielenkiinnosta kysyä, et saako Pariisissa siideriä? Ku onhan Ranskakin yks siiderinvalmistajamaista, ni miksei saisi.

3. Rii: Hehh hyvä tietää seuraavalla kerralla, että niistä ratikoista pääsee sit ulos ilmanki sitä lippua :D me oltiin ihan blondeina liikenteessä. Voi oon ihan kade sulle kun pääset sinne niin usein!! aivan ihana kaupunki... :)

Sanna: Kiitos palautteesta :) Saa Ranskassa siideriä. Mutta se perus ranskalainen siideri on tosi erimakuista kun mihin Suomessa tottunut, se on enemmän sellainen olutmainen siideri, en tykkää. Mutta sitten kun menee johki pubiin täällä, niin saa strongbowta tai magnersia. En vaa käy täällä kauheesti pubeissa nii siks en ollu juonu viel koko vuonna siideriä :) peruspaikoissa on lähinnä valikoimissa vaa oluita, viinejä ja coctaileja.