keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Pari hyödyllistä juttua Pariisin arkeen

Coucou! :)

Täällä sataa ja arvatkaa vaan mut en ollu taaskaa muistanut ottaa sateenvarjoa mukaan :D Mä opiskelin tänää ahkerasti koko päivän, ensiks koulussa 9-13 diakroniaa ja siitä suoraan menin mun ranskalaisen kaverin Valerien luokse valmistautuun ens keskiviikon texte littéraire-tenttiin. Luettiin yhdessä ja käytiin sit läpi yhdessä tärkeet asiat ja kummatki pysty kysyyn epäselvii juttuja nii saatiin kyl hyvin valmistauduttua :) Valerien koti oli tosi ihana ja hienolla paikalla 15.kaupunginosassa :) Mut olin ihan poikki kun tulin vähän aikaa sitten kotiin, nyt on kivaa vaa rentoutuu ilta. Olin nii väsynyt, etten jaksanu mennä kauppaankaan tai mitään, mut onneks Chris lupas tuoda mulle teetä, vadelmia ja ainekset risottoon :)

Tämän päivityksen aiheeseen, mulle tuli yks päivä mieleen jakaa teidän kanssa mulle täällä selviytymistä helpottaneet jutut! Sellasii, mistä on ollu  oikeesti hyötyy täällä jokapäiväisessä elämässä :) En tykkää koskaan näyttää missään ollessani täydeltä turistilta, joten sanakirjan ja ison kartan kanssa kulkeminen ei oo mun juttu. Tässä siis muutama käytännöllinen vinkki, miten välttää turistilta näyttäminen.


Ison levitettävän ja kartalta näyttävän kartan sijaan...... Moleskine Pariisimuistikirja! :) Tän muistikirjan kätevin puoli on toi kartta-aukeama, missä on jaettu eri sivuille kunkin paikan tarkempi kartta katuineen ja kaikkineen. Muistikirjasta löytyy myös street index ja metrokartta. Paljon tyhjiä sivuja myös omia merkintöjä varten ja erillinen osio, johon voi laittaa muistiin hyvii ravintoloita, baareja ja kauppoja yms. Sain ton äidiltä ennen Pariisiin lähtöä enkä ois voinu kuvitellakaan, kuinka hyödylliseks toi mulle osottautuis! Ei tulis kuulonkaa et lähtisin minnekään ilman tota. Muistikirja on ulkoasultaan musta, kukaan ei siis näe päälle päin mistää, että luet karttaa ;)
Moleskine Pariisimuistikirja


Toinen juttu, mitä en tykkää ensinnäkää tykkää kantaa mukanani on sanakirja! Eikä se ny muutenkaa oo kivaa lueskella sellasta taas ihan turistin näkösenä :D Iphoneen saa ladattua kätevästi Larousse- ranska-ranska sanakirjan (hinta n.5e), joka on todella kattava ja hyvä sanakirja. Vaatii tosin tarpeeks hyvän ranskan kielen taidon, että voi käyttää ranska-ranska-sanakirjaa mut siihen tottuu nopeasti enkä enää käytä juuri ollenkaa suomi-ranska-sanakirjoja. Tota applikaatioo on tosi nopee ja helppo käyttää, siitä löytää myös oudoimpia sanoja. Kätevä etenkin luennoilla, kun voi heti tarkistaa oudon sanan muiden edes huomaamatta! :)

Larousse- applikaatio Iphoneen
Paris Metro applikaatio
Hyödyllinen applikaatio on myös Pariisin metroapplikaatio, johon voi vaa kirjoittaa lähtöaseman ja tavoiteaseman ja se antaa suoraan reitin... Yleensä kyl kuitenki mun Moleskinin metrokartasta reitin, ellen sitä muista jo ulkoa niinku nykyään yleensä jo osaa ulkoa noi linjat aika hyvi :) Mä muuten muistan Pariisin metrot värien mukaan, mikä on monen mielestä tosi hassua... Niistä linjoistahan puhutaan aina niil numeroilla, ei koskaan väreillä. Mulle on painautunut ne värit nii hyvin et muistan käytännös ulkoo koko kartan, en tietenkää yksittäisii pysäkkei mut yleisimmät :)

Ai nii Iphone 4:sta sen verran, että kannattaa ostaa se täältä Ranskasta!!! Mä ostin sen Suomesta joululomalla Soneralta kahden vuoden kytköllä hintaan 700e autsss ja sen ois saanut täältä Ranskasta kytköllä n.250eurolla kuulemani mukaan..... Ei mua harmita ei.

Ja niin tämähän jo kaikilta varmasti löytyy, nimittäin kalenteri! Mä ostin yo-lahjaks saamilla rahoilla ton kalenterin Champsin Vuittonilta sillon kun olin ekan kerran Pariisissa käymässä ja se oli kyllä paras sijoitus ikinä. Nyt kyl tosin naurattaa, et sen kalenterin sivujen kiinnityssysteemi on hajonnut :D Vien sen Vuittonille et ne korjaa sen... kun noillahan ois kai se elinikäinen takuu, toivottavasti. Mut jokatapauksessa tykkään noista kansista tosi paljon ja niihin saa kätevästi ostettuu joka vuosi uuden sisuksen ja vaikka notes-sivuja :) Toinen kiva on toi Paris-muistikirja, jossa on muuten pieni Pariisin kartta. Kirjoitan sinne kaikkii kivoja vaihtojuttuja ja haaveita, suunnitelmiani... Huomasin lukiessani just et mitä paikkoja olin suunnitellut vierailevani vaihdon aikana niin aikas paljon oli lista muuttunut :D

muistikirja ja kalenteri
Mitä hyödyllisii "selviytymisvälineitä" teillä on ranskalaiseen arkeen? :)


Ai niin, kalenteria selatessa huomasin kauhukseni, että mulla on enää 7 viikkoa jäljellä täällä. Pitäiskö itkee???? Aika menee aivan liian nopeasti täällä. Mutta nyt rakkaat lukijani, jos teillä on jonkinnäköisiä juttuja toiveita et kirjoitan täällä Pariisin oloaikanani niin kertokaa :) Tulossa on kurkistus Pariisin vaatekaappiini ja juttu koirista täällä.. Luvassa myös ruokajuttuja :) Mitähän vielä..


Bisous bonne soirée!

Mimi

4 kommenttia:

  1. voisitko kertoo jotain hyviä shoppailualueita? :) tarkotan jotain peruspaikkoja eikä mitään vuittoneita yms kalliita :)

    VastaaPoista
  2. olen itse käynyt kerran pariisissa muutama vuosi sitten ja muuten tykkäsin kaupungista paljon mutta minulla oli koko ajan tosi turvaton olo. olen pitkähiuksinen blondi ja tuntui että sain liikaa huomiota kaduilla liikkuessani, varsinkin pimeän tullen. tämä voi tietenkin olla vaan omaa kuvitelmaani mutta huutelut ja ällöt katseet eivät ole minua varten :D varsinkin montmertren alueella tämä oli pahimmillaan :D silloin liikuin aina jonkun kanssa enkä nytkään kyllä kovin mielelläni siellä yksin kävelisi. olen siis tulossa ihan pariisin lähelle opiskelemaan ensi syksynä. oletko itse huomannut että blondeihin kavereihisi kiinnitettäisiin enemmän huomiota? ja sanoit muistaakseni jossain postauksessa että joillain clubeilla skandinaavit eivät saa olla ollenkaan rauhassa? ja tiedän kyllä etten ole ainoa blondi siinä kaupungissa :D

    VastaaPoista
  3. Hey siis miten mä saan sen linkin sun blogiin, muistatko kun puhuttiin ? (: Tietkö mulla on enää kuukausi täällä jäljellä, lähden huhtikuun lopussa :o !! Järkyttävää. Hitto kun toi kiertomatka-suunnitelma meni puihin, en tiedä kerkiänkö ylipäätään enää mitään kun oon menossa vikaksi viikoksi Saksaan mun tädillekin !! :( Kauhea paniikki kun päivät loppuu kesken !!

    VastaaPoista
  4. - Lompakkoystävällisestä shoppailusta tulossa lisää myöhemmin! :)

    - Turvattomasta olosta Pariisissa: ymmärrän täysin, mitä tarkoitat sillä turvattomalla ololla täällä. Sanoisin, että samankaltaisia kokemuksia kun sulla on ollut niin on todella monella tytöllä täällä ja pahimpaa häirintää/huutelua/tuijottelua/ahdistelua kokee blondit, koska ne pomppaa täällä enemmän silmään mutta sanoisin et kaikki tytöt. Ja joo Montmartre ilta-aikaan, ja vielä pahempaa jos liikkuu siitä vähän sivummalle pohjois-Pariisissa..... Kiitos kommentista, sain tästä idean tehdä aiheesta kokonainen postaus, kirjoitan siinä sitten enemmän :)


    - Heini: saat sen linkin kun meet asetukset - ulkoasu- lisää gadget (oikeel puolel sivul mis on muita gadgetteja esim lukijat, blogiarkisto, minäkuvaus ym. Lisää gadget ja valitse sieltä luetteloista sellainen kun Linkit ja luo gadget. Voin vaik neuvoo skypes jos et löydä :) Ja joo ihan kamalan nopee menee tää aika, ihan hirvittää!! Tehää sit Suomes kesäl joku roadtrippi korvaukses ku ei päästä yhes tääl kiertään, mitä sanot? :) toivottavasti ehdit ees nopeesti poikkeen viä Pariisissa <3

    VastaaPoista