keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

Montmartre ja lempipatsaani

Coucou! :)

Kun kävin ensimmäistä kertaa elämässäni Pariisissa Jupin kanssa kesällä 2008, rakastuin erityisesti Montmartreen. Se on edelleenkin mun lempialue täällä. Musta sinne on kivointa mennä viettään aurinkoista lauantaipäivää kävelyn, lounaan ja samppanjalasillisen merkeissä. Tai sitten mennä viettään iltaa, sekin on loistava vaihtoehto. Erityisesti tykkään Place du Tertren taiteilijaaukiosta, vaikka se onkin aina täynnä turisteja. Siinä reunalla on Chez Eugène-ravintola, jonka terassilla oon käynyt useat kerrat nauttimassa pommerya ja jonne yleensä vien kaikki Suomen vieraat :) Testasin siellä ekaa kertaa myös lounaan Elinan ja Anssin kanssa kun ne oli  käymässä täällä ja oli tosi hyvää.

Place du Tertre


Montmartrehan on tietenkin tunnettu Amélie-leffasta, etenkin rue Lepic, jossa sijaitsee kuuluisa Café des Deux Moulins (kannattaa käydä!)  Mä muuten katsoin Amélien vasta kun olin jo ehtinyt rakastua Montmartreen ja siksi Améliesta tuli mun  lempileffa kun siinä on niin ihanat maisemat ja itse elokuvakin loistava.

Montmartren ihanin nähtävyys on Sacre-Coeur-kirkko, se on mun yks lempparikirkoista täällä ja käyn siellä usein sytyttämässä kynttilän mummulle. Kannattaa muuten kiivetä sinne ylös, mä jaksoin äitin kans ponnistella sinne syksyllä ja maisemat on kiipeämisen arvoiset :)

Sacre Coeurin katolta

kiipeämistä ja laskeutumista


Mä sain idean tän päivityksen kirjoittamiseen kun aloin katsella tänää kaikkien aikaisempien Pariisin  lomieni kuvia. Toinen kerta Pariisissa mulla oli 2009 keväällä Heidin kanssa, vietettii ihanat 5 päivää ja rakastuin yhä enemmän kaupunkiin. Sitten tulin tänne lokakuussa 2009 Satun kanssa kun ikävä Pariisiin iski niin kovaks molemmille... ja oli sekin aivan huippu reissu! Aivan ihanii kuvia noilta reissuilta, vaikka harmittaa et mun ja Jupin reissun kuvat on kadonneet vanhan koneen mukana, joten en saanut kuvaa ensimmäisestä kohtaamisestani rakkaan patsaan kanssa tänne. Sacre Coeurin portaillahan on AINA kun siellä käyn nii ollut mun lempparipatsas. Ihan joka kerta :) Pettyisin ihan kamalasti, jos se ei joku kerta oiskaan siellä. Oon ottanut joka kerta kuvan tän patsaan kanssa, mut harmi vaa osa niistä kuvista ei oo tallella :( Tässä kaikki tallessa säilyneet kohtaamiseni lempparipatsaan kanssa:

muutama viikko sitten Elinan kanssa
viime syksyltä
talvella
lokakuussa 09. Tällöin patsas tosin ei ollu sama henkilö
kesältä 09, tääkin on se eri patsas


Kun lähtee Montmartrelle, kannattaa muuten jäädä Abbesses-metroasemalla pois. Jos portaat ei pelota niin hissin sijaan kannattaa kiivetä maan pinnalle ja ihailla kauniita maalauksia :)


Ja Pariisissa ihanin näkemäni parveke on Montmartrella...


Nyt en suuntaa Montmartrelle vaan Republiquelle nauttimaan Nikolan valmistavaa illallista :)

Bisous et bonne soirée!

Mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti