sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

Jardin des Plantes et les phoques

Salut! :)

Täällä jatkui mahtisäät aina eiliseen iltaan asti...Nyt sataa ja on pilvistä, mut onneks kuitenki lämmintä.

Manon, mun ranskalaine kaveri tallilta, soitti mulle eilen pitkästä aikaa :) Manon pyys mua viettää iltaa sen ja sen kavereiden kassa, mutta koska mä en juo mitään nyt noiden mun kuurien takia nii ehdotin et nähtäis jo heti päivällä. Niimpä tavattii sit Jardin des Plantes- eläin- ja kasvitieteellises puistossa 5. kaupunginosassa. Mä tosin en tajunnu, et lähin metro sinne pääsisäänkäynnille on Gare d'Austerlitz, mä tein hyvän lenkin ku kävelin Place Mongelta sinne asti... :D Onneks Manon ja Manonin poikaystäväkin oli puol tuntia myöhässä nii oltii siä about samaan aikaan :D Sinne tuli myös Manonin ystävä Sandi, joka haaveilee matkasta Suomeen. Kierreltii eka vähä siin puutarhassa ja katseltiin kasveja ja puita, sitte mentiin puiston laidalla olevaan Museum national d'histoire naturellen. Siellä oli kokoelmissa sukupuuttoon kuolleita täytettyjä eläimiä, muovista tehtyjä eläimiä ja kaikkee muuta eläimiin ja eläintensuojeluun liittyvää. Mun mielestä se oli tosi mielenkiintoinen, koska oon sellane hyljefani ja sain ihailla siellä hylkeitä, des phoques, joita ei enää oo olemassa. Ja oli siel sellasiiki hylkeitä, jotka ei oo (vielä) kuollut sukupuuttoon. Parempi omatunto katsella ei eläviä eläimiä.. :)

ihana vaaleanpunainen puu
katseltiin kirahveja




4.kerroksesta
Ens kerralla pitää käydä katsoon eläviä eläimiä tuolla puistossa, nimittäin siel on myös kaikenlaisii eläimii yhdessä osassa puistoo mut ei jaksettu tällä kertaa jonottaa sinne.

Kun mentii tonne museoo nii aurinko paisto, mutta kun astuttii pois tuolta museosta kuuden aikaan nii satoi kaatamalla. Kivaa. Arvatkaa vaa oliko kellää sateenvarjoa.... Sitä paitsi Manon ja Nicolas oli vielä tulleet pyörillä! Meidän ideana oli ollut vuokraa mulle ja Sandille vélib-kaupunkipyörät ja polkee Manonin ja Nicolaksen kotiin, mutta joo ei ihan ollut velibsää. Menin Sandin kanssa sinne metrolla sitten ja kuivasin mun vaatteet ja hiukset Manonin hiustenkuivaajalla. Manon keitti ihanaa Kusmi-teetä meille :) Oli tosi kiva iltapäivä ja sain vaatteet kuivumaan!

Illaks lähin sit leffaan Chrisin kanssa, meni tosi hienosti putkeen meillä kaikki...... Aloitanko vaikka siitä, kun ollaa haluttu mennä jo pitkää kattoo leffaa Sex Friends ja nyt se on tääl viimestä viikkoo menossa ja ainoa näytös löyty La Defensesta, joka on siis vähän kaukana.. No me päätettii sit mennä RER-junalla sinne (matka kestää alle 10min), vaikka sinne pääsis yhtälailla metrolla mut se on vaa hitaampi. Empäs sitten tullut ajatelleeks, että se vyöhyke vaihtuu RER-junalla sinne mentäessä, mutta metrolla vyöhyke ei vaihdu vaik on sama pysäkki :D ImagineR-matkakortti toimii viikonloppusin Pariisin ulkopuolella (arkisin ei) mut Chrisil oli vaa tavalline Navigo-kortti, joten eikö oo hieno tuuri kun just siinä poismennessä asemalta on tarkastajat. Heh. Eipä auttanut mitkää selitykset vaa piti maksaa se tarkastusmaksu, mut onneks se ei oo niin kallis kun Suomessa, "vaan" 25 euroa. No sit ku mul oli meille sellaset BNP-pankin lahjakupongit et leffan saa hintaan 3,50 nii se ei käynytkää tohon teatteriin. Jonotettii yli 10 min lippuautomaattii ostaan niitä lippuja, mutta kummankaan kortti ei toiminut siinä laitteessa, joten jouduttiin jonottaan 15min lisää normaalille kassalle.. Harvoin leffaan meneminen voi muuten olla noi stressaavaa, et on kamala tungos ja ei meinaa millää saada koko lippui ostettua :D Kun vihdoin saatiin liput, juomat ja popparit ja päästiin itse saliin, leffa oli jo alkanut ja ainoat vapaat paikat oli eturivissä. Täällähän ei leffois oo mitää tiettyi paikkoi vaa mennää istuu mihkä vaan. No mutta itse leffa oli tosi hauska, hirveen kliseinen tosin mut ainaki hyväntuulinen  :) Chris anto mulle sateenvarjonsa et pistän sen mun laukkuun, unohdin laittaa sen sinne ja kun lähettii pois sieltä nii tietty se unohtu sinne saliin.. Palattiin metroasemalta takas sinne leffateatterille metsästään sitä sateenvarjoa, joka onneks löyty. Se koko La Defense tollee lauantai-iltana oli kauheen stressaava ja kiireinen paikka, en haluu kyl enää sinne leffaan. Päätettii et mennää syömää illallista tohon mun lähellä olevaan rauhalliseen brasseriehen. Kun mentii sinne, kello oli 22.30. Todella outoa, mut se paikka oli täynnä pikkulapsia! Niitä oli siellä vajaa 20 leikkimässä ja kiljumassa. Suomessa harvemmin näkee ravintoloissa tohon aikaa 5-vuotiaita palloilemassa, tääl oon nähny vaik kuinka monesti vanhemmat lastensa kanssa tosi myöhään liikenteessä.. Ehkä ranskalaislapset valvoo paljon myöhempää.  Mut joo syötiin sitten niiden lasten keskellä ja kuunneltii niiden ihania leikkejä :D Ruoka oli tosi hyvää! :) Mut oltiin ihan uupuneita ton illan jäljiltä :D

Perjantaina mä olin Emman ja Danielin kanssa drinksuilla Marais'sa, sellaises paikas kun Les Étages. Siel on monta kerrosta, missä voi istuskella ja paljon eri drinkkejä. Mä join alkoholittoman mansikkamojiton :) Menin sen jälkee Republiquelle hengaan Chrisin, Lachien ja Nikolan kanssa ja sinne tuli muutakin porukkaa, osa meni baariin mut mä väsähdin ja menin nukkuun ajoissa.

On tehnyt tosi hyvää ottaa rauhallisesti viikonloppu! :) Mä oon käyny tällä viikolla 4 kertaa salilla ja siitä on tullut superhyvä mieli. Tänää illal olin bodypumpissa, se oli ihan paras tunti.. vaik mua huvittaa se ohjaaja, se huutaa innoissaa sen tunnin aikana n.30 kertaa "chaleur!!" ja myös "gardez le sourire!!" Mut ainaki on hyväntuulista ohjausta.. :) Se sali mis käyn nii niitten tuntivalikoima on kyl aika erilainen kun mihin oon Suomessa tottunut. Tääl on päivän aikana paljo enemmä sellasii perinteisii jumppii, esim et tehdään kuminauhan tai kepin kanssa, ja vaa muutama les Mills-tunti (bodypump, bodybalance, bodyjam...) Mikä täällä on kiva nii ryhmäkoot on tosi pieniä, ei meitä oo yhellä tunnilla kun 5-20. Ohjaajat antaa tosi yksilöllistä palautetta ja tulee heti korjaan jos tekee väärin.

Jossu ja Manna tulee kohta tänne! Niiden lento on lähtenyt tunti sitten... Hauska alkuviikko luvassa siis! :) Mä rupeen nyt tekeen läksyjä, ettei mun tarvi tehdä niitä Jossun ja Mannan aikana.. Onneks mul ei oo luentoja kun 9-13 nii jää kivasti loppupäivä aikaa tehdä kaikkee.

Ai niin! Mä en osaa vieläkään päättää, koska tuun Suomeen. Varmaa on kuitenkin, että 24.5 lennän Helsingistä Tukholmaan, joten sitä ennen mun pitää tulla Suomeen... Tapaan Chrisin, Nikolan, Lachien ja Andrewn Tukholmassa, me vietetää siellä muutamia päiviä ja tullaan sit laivalla Helsinkiin :) Vien heidät myös mökille et pääsee saunoon ja uimaan järvessä ja ihaileen Suomen eksoottista maaseutua :D Että mulle on siis luvassa tavallaa pehmee lasku Suomeen paluuseen kun ei tarvii kerralla heittää hyvästejä kaikille Pariisissa oleville ystäville. Vaikka en tietenkää malta oottaa, et nään kaikki Suomessa olevat rakkaani :)

Bisous et bon dimanche! :)

Mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti