keskiviikko 23. maaliskuuta 2011

Hauska spring break kylmässä Berliinissä

Hallo! :)

Aika kertoa teille Berliinin kuulumiset, oli tosi onnistunut pitkä viikonloppuloma siellä :) Oli aika jännä fiilis muuten odotella sitä mun lentoo charles de gaullella kun siitä viereiseltä gatelta oli lähdössä melkein samaan aikaan kone Helsinkiin, mutta ei mä odottelinki lentoo Berliinii :) Matka kesti vaivaset 1h20, ehdin just lukee hyvin Santun ja Marin mulle ostaman Berliinioppaan siinä ajassa ja ympyröimään mielenkiintosimmat jutut sitte :) Berliinissä oli tosi synkkää: sato, tuuli ja oli kylmä. Mä nappasin taksin samantien hotellille, jossa Saara jo odottikin mua. Oli niiin kiva nähdä pitkästä aikaa! :) Meidän hotelli sijaitsi Mitten alueella lähellä Länsi- ja Itä-Berliinin vanhaa amerikkalaista rajanylityspaikkaa Checkpoint Charlieta. Hotelli kuuluu Gatrooms-ketjuun ja tän meidän hotellin nimi oli Hotel Gat Point Charlie, 3 yötä maksoi kahden aamiaisen kanssa 280e/2hlö. Meille oli vaa laitettu joku vitsin invahuone, jossa siis oli sellasta tyhjää turhaa tilaa invaihmisiä varten, maisema ikkunasta oli rumaa vihreetä betonia mutta muuten huone oli kyllä kiva ja hotelli muutenkin siisti ja hyväl sijainnil Stadtmitte U-bahnin lähellä :) Ekalta illalta synkän sään takia tallentu vaan muutama kuva, nimittäin kivasta italialaisesta ravintolasta, joka löydettii sattumalta. Me kysyttii tosiaa siit hotellin respasta et mihin alueelle kantsii mennä syömään, ja meille neuvottiin sellane asema kun Eberswalder Strasse. Ennenku suunnattiin sinne, oli kuitenkin tärkeä asia hoidettavana nimittäin löytää mulle tennarit!! Mä olin nimittäin tullut aurinkoisesta ja lämpimästä Pariisista mokkanahkaisissa uusissa ballerinoissa sateiseen Berliiniin, eihän niillä voinut siellä kävellä. Onneks hotellin lähellä oli Geoxin liike, josta löyty sitten tennarit ja yhdet toiset ihanat kengät!  Tennarit tuli sit heti käyttöön :) Mentiin sit sinne respan neuvomalle metroasemalle uusin kengin ja siellä näytti synkältä eikä oikein miltään muulta, kysyttiin joltain saksalaiselta pojalta, että tietääkö se missä täällä on ravintoloita tai baareja eikä se tienny, joten fiksuna mentiin sitte takas metroon ja jäätiin pois Alexanderplatzilla. Sit löydettii onneks randomil italialinen, joka olikin tosi hyvä valinta :) Söin jättikatkarapuja :)

Torstaina haluttiin säästää voimiamme, joten palattiin ruuan jälkeen hotellille ja otettiin aulabaarissa margaritat ja suunniteltiin seuraavan päivän ohjelmaa. Tollon jo huomattiin, että näköjään saksalaiset tekee aikas voimakkaita coctaileja, maistu ihan viinalta et sitä oli lorautettu sinne kyllä kunnolla, että hyvä kun saatiin noi edes juotua.

Perjantaina syötiin hotellil herkullinen aamupala, joka oli berliiniläisittäin kallis, 15euroa mut sisälsi ihan sikana kaikkee keliaakikollekin. Mentiin ekana Hackesche Höfelle, jossa oli pieniä putiikkeja sellaisilla talojen kujilla. Se oli aika pieni paikka, mutta kiva oli kuitenkin käydä. Kenkäfriikeille vinkkinä, et siellä on Buffalon liike, joka on täynnä mitä ihanampii korkkareita kohtuuhintaan! :) No me shoppailtii H&M:lla, joita muuten tuntu olevan joka kulman takana ja vieri vieressä joka paikassa. Käveltiin Berliner Domille ja yllätyttiin, kun sinne makso sisään (3e) kun aateltiin et se on kirkko. Se on museo. Se oli hieno sisältä, mutta me ei ihan oikeesti meinattu löytää ulos sieltä! Kun avattiin se ovi, mistä oltiin tultu sisää nii sellane naisvartija vaa pudisteli päätää ja heristi sormeaan, että ei tästä saa tulla ulos. Ja nauro meille perään kauhee ivallisesti :D No vihdoin ku päästiin sieltä pois, nii ostettii glühweinit matkaan mukaan kun oli tosi kylmä ilma ja vähän paleltiin. Mut toi saksalaisten kyltitystapa meitä kyl ärsytti! Ausgang-kylttien löytäminen oli muuallakin ajoittain hankalaa puhumattakaan katujen nimistä! Oon Pariisissa tottunu et joka kadun kulmasta voi lukea kadun nimen ja täten suunnistaa hyvin, mutta ei Berliinissä. Turvauduttiinki siellä sit pysäyttelee paikallisen näkösii ihmisii ja kysyyn tietä, siten löydettii sitte perille jos ei muuten :) Ja aina pääsee jonnekki! (meidän Berliinin motto...)

Hackesche Höfe

Berliner Dom

taustalla Berliner Dom

Berliner Domin vieressä siinä joen rannas on DDR-museo, jossa käytiin myös. Se oli tosi mielenkiintonen ja hauska! Se oli tehty sillai interaktiiviseks, siellä sai availla kaikkia laatikoita ja ovia, joista paljastu kaikkii juttuja. Myös ite pääsi testailemaan kaikkee konkreettisesti :) Sinne makso opiskelijalle 4e sisään.

DDR:n aikaisia leikkejä

kuulusteluhuone

DDR:n kuuluisa nukkumatti

tälläinen luotii Saaran kanssa ja saatiin muistoks se tulostettunaki :) Vähän ihmetyttää kyl et miten toi Marimekko liittyy DDR:n??
Lounaalle suunnistettiin Suppenbörseen, jota Saaran suomenkielinen Berliini-opas suositteli. Siellä oli monenlaista keittoo vaihtoehtona lounaaks ja iso annos maksoi n.5e :) Todella herkullista (+ suurin osa kasvisvaihtoehtoja + tiesivät mitä tarkoittaa gluteeniton) ainoo miinuspuoli oli, et siel piti syödä seisten. Saksalaista tehokkuutta! Tää tehokkuuden stereotypiä täydenti kyl nii ton reissun aikana.. Nähtiin koko ajan saksalaisii, jotka söi kävellessä, söi metrossa ruuhkassa, söi kaikkialla kiireessä liikkuen... Saksalaista tehokkuutta lienee myös se, että he syövät yleisimmin vain yhden ruokalajin ravintolassakin ranskalaiseen 3 ruokalajiin poiketen. Me vedettii kyl hyvin ranskalaistyylillä, aina ku vaa jaksettii koska annokset oli isoja :)

perusmaisemaa. Berliini ei välttämättä oo niin kaunis kaupunki
Lounaan jälkeen suunnattiin ostoksille Länsi-Berliinin puolelle. Mentiin ensiks Lännen suurimpaan tavarataloon KaDeWeen. Mun ranskankielinen opas suositteli erityisesti sitä Gourmet-kerrosta, joten vietettiin melkeimpä koko aika siellä ihaillen mitä ihanimpia ruokia notkuvia tiskejä. Suklaata, leivoksia, juustoja, karkkeja, samppanjaa..... Ostettiinki sitten muutamat konvehdit Neuhausin tiskiltä ja nautittiin ne Veuve Clicquotin samppanjan kanssa. Kerrassaan fantastista! :)

KaDeWesta jatkettiin Kürfürstendamnia pitkin kauppoja kierrellen. Shoppailtiin kaikkea kivaa edullista :) Meillä oli koko ajan missiona Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche, mutta kun sinne asti päästiin nii se oli jo mennyt kiinni. Päästiin käymään siellä kuitenkin sunnuntaina onneks :) Erittäin mielenkiintoisen näköinen kirkko, harmi vaan tonne torniin ei kuitenkaan päässyt vieraileen vaan siihen alakertaan on rakennettu joku krääsäkauppa.

Meillä oli jalat aikas poikki tiiviin päivän jäljiltä, joten napattiin taksi hotellille ja pikavalmistauduttiin iltaa varten. Oltiin valkattu mun oppaasta iltaa varten sellainen italialainen ravintola kun Miseria & Nobiltà Friechrichscheinin alueelta. Tää illallinen oli Saaran synttäri-illallinen (Saaral oli synttärit jo tammikuus mut en päässy niitä juhliin sillo nii juhlittii nyt). Se ravintola oli ihan täydellinen, niiiin hyvää palvelua ja ruokaa, ihana tunnelma :) Se tarjoilija esitteli meille henkilökohtasesti jokaisen ruoka-annoksen, kerto tarkkaan mitä se sisältää... Gluteeniton oli outo käsite, mutta onneks ei tullu ikävii yllätyksii illan aikana vaan ruoka oli erinomaista. Pääruuaks mä tilasin kampelaa. Kun en tienny mitä rombo tarkoittaa nii se tarjoilija toi mulle pöytään näytille lautasella kampelan ja sano et se on tätä! :D Sitte ku se pääruoka oli valmis nii se tarjoilija tuli meidän pöydän viereen perkaan mulle sen kalan ja laittaan siihen ne kastikkeet ym mun silmien edessä, varmasti tuoretta :) Tonne ravintolaan pitää kyl mennä todellaki uudestaan seuraavalla kerralla, suosittelen lämpimästi! :)

piikkikampela annos valmiiksi

Tuolta suunnattiin meidän molempien oppaiden ja Zitty- lehden suosittelemaan  lähellä olevaan Astro-baariin, jonka piti olla joku hieno avaruus ja Star Trek-baari. No olihan siellä muutama sellane pieni avaruushahmo koristeena mut that's it. Ja kuolettavia coctaileja!!! Kuinkahan blondi voin olla kun pidin hauskana ideana tilata drinkin, jonka nimi oli Zombie. En niiku tosiaanka ajatellu et se tekis kirjaimellisesti musta Zombieta, mutta tässä drinkissä ei ollut minkäänlaista lantrikkii (en ainakaa usko) vaan kolmee eri rommia ja jotain muuta alkoholia siihe päälle viel, sitte jotai punaista värii vaa vähä laitettu. En edes pystynyt juoda sitä kokonaan. Ei Saaran Mai Thaikaan tainnut kauheesti sen miedompi olla. Otettiin taksi Matrix-yökerhoon, joka oli mainittu tossa Zitty-lehdessä. Kannattaa ostaa se Zitty-lehti lehtikiskalta, siinä näkee kaikki Berliinin menot et mitä on missäkin baarissa ja sen perusteella sit kantsii valita paikat :) En ihan kamalasti muista siitä Matrixista muuta ku et tanssittiin ihan innoissamme siellä jonkun aikaa, sitten mulle tuli huono olo ja lähdettiin  taksilla hotellilla. Sitten olin yhtäkuin Zombie, aivan kamala olo hyi että yök. En ny viitti kertoo tänne mun blogiin tarkkoja yksityiskohtia varsinkin kun iskä ja äitikin lukee tätä hehhhee :D, mutta joo voin varoittaa että kyllä, yksikin saksalainen coctail on liikaa varsinkin kun mä en oo tottunu juomaa mitää vahvoja alkoholeja, yleensä meen viini-samppanjalinjalla.

Tona iltana meillä oli muuten mukana tälläinen kartta (mikään muu kartta ei mahtunut laukkuun) :

kaikki tarpeelline tieto perjantai-iltaa varten eikä edes eksytty :D

No lauantaina päästiin sitten jopa kuudelta illalla hotellilta liikkeelle (käytiin kyl lounaalla hotellin viereisessä kivassa italialaisessa, jossa tosin vain ihalin mun jättikatkarapuannosta ja yritin syödä silmilläni). Olo oli vihdoin hyvä ja kunnon päikkärit nukuttu :) Meillä oli vuorossa Yma zu schön, um wahr zu sein- show Friedrichstadtpalastissa. Aivan mielettömän upee show! Siinä oli yhdisteltynä mitä erilaisimpaa juttuja: tansseja, sirkusta... Upee kokonaisuus, joka jaksoi yllättää joka hetki. Oli vettä ja tulta ja mitä upeempaa sirkustaidetta, makee lavatekniikka. Opiskelijalippu hyvältä paikalta maksoi n.64e. Väliajalla me nautittiin lasit samppanjaa juustojen kera :) Toi show oli kyl yks reissun upeimpii kokemuksii, tykättiin kovasti :)

Show'n jälkeen mentiin syömään Senefelderplatzin lähelle, tällä kertaa ei italialaiseen paikkaan mutta syötiin kuitenkin molemmat risottoa :D Olin vähän väsynyt, vaikka koko päivä oli nukuttu mut innostuttii kuitenkin meneen lähellä olevaan White Trash Fast Food Clubille, jossa savukoneet tykitti koko ajan paksuu savuu ja värivalot vilkku. Se oli tosi erilaine tunnelmaltaa ku mikää baari missä oon ollu, musiikki oli sekoitus kaikkea Nirvanasta Beonceen, mikä toimi täydellisesti ja porukkaa tuli vaa koko ajan lisää. Siellä oli tosi paljon ruotsalaisia. Me tanssittiin joiden irlantilaisten kanssa, joiden aksentista en meinannu aina ymmärtää mitään. Lähdettiin jo puol kolmelta hotellille nukkumaan, mä muuten pelasin varman päälle enkä juonut kun sen yhen lasin samppanjaa koko päivänä et muuten vaa spriteä. Se oli loistava idea :)

Oltii muute aika ylipukeutuneita meidän mekoissa ja korkkareissa tonne White Trashiin.. ja muutenkin Berliinin klubeille noi niiku jos yleisesti miettii. Sinne saa pukeutua todella rennosti, tytöillä oli tennareita ja t-paitoja! Aikas mukavaa vaihtelua Pariisin yöelämää, mutta empä tajunnu ite pukeutua enemmä Berliinin trendien mukaan.

Sunnuntaina luovutettiin meidän huone ja suunnattiin eläintarhaan :) Ei vielä tollon tiedetty Knut-jääkarhun surullisesta ja kamalasta kohtalosta...

levoton jääkarhu

lepää rauhassa Knut

Julkkisjääkarhu Knut kuoli lauantaina eli edellisenä päivänä kun me oltiin tuolla. Siellä oli tv-kameroita ja just jotain tyyppiä haastateltiin siinä jääkarhuaitauksen edessä. Ihmiset oli tuonut sinne kortteja ja kukkia Knutin muistoksi. Iltalehden sivuilla oli surullinen ja järkyttävä video, missä näkyy Knutin viimeiset hetket. Surullista.

Mun mielestä eläintarhoissa on muutenkin aina surullista käydä, vaikka ei olis tälläistä Knutin kohtaloa käynytkään. On tosi ristiriitaista katsella ihania eläimiä vankeina ahtaissa ja epäluonnollisissa oloissa, kun en usko, että ne eläimet on siellä onnellisia vaan pikemmin todella stressaantuneita ja tylsistyneitä. Rakastan eläimii ja musta on kivaa nähdä niitä, mutta eläintarhoissa mulle tulee oikeastaan paha olo siitä, että maksoin sille eläintarhalle pääsylipun muodossa tukeni tälle vangitsemiselle ja huonoille oloille. SeaWorldissa mulle tuli voimakkaimmin tälläne ahdistunut ja surulline tunne, mutta myös Korkeasaaressakin ja ihan  missä vaan tollasessa. Kannattaa muuten katsoo dokumentti The Cove delfiiniteurastuksesta, ja jos sen jälkeen viel haluaa uida delfiinien kanssa tai käydä delfiininäytöksissä nii sitte voi. Mutta mä en halua enää. Miksi lapsille opetetaan, että eläimet on häkeissä, jotta ihmiset voi niitä katselemalla viihdyttää itseään? Joo ei ollu tarkoitus harhautua tälläisille ajatuspoluille, mutta toi painaa mun mieltä. Knut ei koskaan elänyt vapaudessa.

Eläintarhan jälkeen mentiin lounaalle meksikolaiseen Potsdamerplatzin lähelle. Ruoka oli hyvää, mutta palvelu superhidasta vaikkei siel ollu ees porukkaa. Mentiin siitä katsomaan Denkmal für die ermordeten Juden Europas-muistomerkkiä, joka pisti hetkeks hiljaiseks. Ei huvittanut mennä istumaan muiden turistien tavoin niiden muistomerkkien päälle.

juutalaisten muistomerkki. mun ja Saaran varjot.
Jatkettiin siitä kävellen Brandenburger Torille, joka on yks Berliinin kuuluisimpia maamerkkejä. Siellä oli joku ihme tyynytapahtuma menossa.

Kaikenkaikkiaan Berliinin reissu oli tosi onnistunut ja ehdittiin viettää paljon aikaa yhdessä, mikä oli reissun päätavoite ja idea :) Berliini on sekoitus modernia ja neuvostoaikaa, mikä tekee siitä mielenkiintoisen kaupungin. En sanois sitä kauniiks kaupungiks, mutta siellä on ihan sairaasti tekemistä ja klubielämä coolia, joten haluan sinne ehdottomasti uudestaan! Alettii Saaran kaa suunnitella jo vähä uutta reissua, koska ei ehditty tehdä yhdellä kertaa kaikkea, mitä oltiin suunniteltu.

heihei!! Checkpoint Charlie

karhun kanssa

maisemaa

leimat passiin :)

Saatiimpa muuten passiinkin sitten monta uutta leimaa! Tuli nimittäin kaikkien sodanaikaisten vyöhykkeiden leimat eli yhteensä 8 leimaa (kun saatiin leima astuessa sisään rajan toiselle puolen ja astuessa ulos). Eli passikin todistaa nyt sit meidän historiallista vierailua Berliinissä! :)

Varmaan unohdin kertoa monta kivaa juttua tuolta reissusta, lisäilen sitten kun jos tulee mieleen vielä :) Saaran nään nyt sitte ens kerran Suomessa, oli kyl ihana viikonloppu <3 <3

Bisous à demain! :)

Mimi

1. Mäkin haluan Berliiniin! Tosi ihania kuvia :) Pitää kyllä surkutella Knutin kohtaloa..:(

2. Kiitos, kannattaa ehdottomasti mennä käymään siellä! :) AirBerliniltä saa halpoja lentoja ;)