torstai 3. maaliskuuta 2011

Kevään kursseista

Coucou! :)

Arki jatkuu täällä taas ja mulla oli tänää aika megakoulupäivä: 4 tuntia diachronieta (tutkitaan romaanisten kielten kehittymistä ajan kuluessa ja foneettisia muutoksia, tosi jännää) ja siihen heti perään ilman minkäännäköistä taukoa 3 tuntia texte littéraire, jossa analysoitiin yhtä novellia melkeimpä se koko 3 tuntia ja meinasin nukahtaa monta kertaa. Tollasen päivän aikana on se paha, ettei oo mitään välii mis syödä kunnolla. Keliaakikkona ei onnistu myöskään pikaisesti juosta hakemaan mitään patonkia kahvilasta, joten tollasii päivii varten teen kotona evääks esimerkiks gluteenittoman täytetyn patongin. Elämä täällä keliaakikkona vaatii vaan paljon etukäteissuunnittelua, mutta onneks se ei muuten haittaa ku vaa muistaa olla tarkkana :) Huomasin ainaki että Häagen Dazt ei sopinut mulle, harmi vaan...

 Noista mun kursseista aattelin kertoo tarkemmin kun mun lukujärjestys on vihdoin ja viimein muotoitunut lopulliseks :) Tältä se näyttää (vähä muutoksia aiempaan :D)

maanantai
tiistai
keskiviikko
torstai
9h-11h Lire et écrire 3op
9h-11h Méthodologie du FLE 2op
9h-11h Diachronie CM 9op
9h-11h Ethnolinguistique 3op
11h-13h Maîtrise de la langue orale et écrite 3op
11h30-13h English 2op
11h-13h Diachronie TD
11h-13h Le français dans les classes multilingues 3op


13h-16h Texte littéraire 4op


Mun maanantaipäivän Lire et écrire-kurssi käsittelee aikuisten lukemisen ja kirjoittamisen oppimishäiriötä, tähän kurssiin pitää lukee paljon bibliographie (oheiskirjallisuutta) ja kurssi suoritetaan tentillä, jossa pitää kirjoittaa jonkinnäkönen dissertation lukemastaan aineistosta. Maanantain toinen kurssi on sitten taas ala-asteen suullisen ja kirjallisen kielitaidon opetuksesta ja siihen pitää tehdä sellainen essee ja pedagoginen pohdinta kolmesta eri artikkelista (jotka on muuten ihan kauheen pitkiä, saa nähä kuinka paljo saan Timean kans edistyyn lauantaina meidän esseetä :D). Tää kurssi on osottautunu tosi mielenkiintoseks kun puhutaan siellä paljon Ranskan koulujärjestelmästä (ja sen puutteista). Tiistain Méthodologie-kurssi on tosi kiva myöskin, se vastaa aikalailla mun Suomessa käymää ainedidaktiikkakurssia eli siel käydään läpi keskustellen, et miten ranskaa tulis opettaa parhaiten ja millainen on hyvä opettaja. Tähän kurssiin teen Timean kans sellaisen pienen näyteoppitunnin, jossa muut opiskelijat esittää oppilaita ja meiän pitää demonstroida miten opettais joku juttu. Keskiviikon se diakronia-kurssi vasta alkoikin eilen (tammi- ja helmikuun tunnit oli kaikki peruttu) ja se opettaja ilmoitti myös et ens viikon tuntikin on peruttu, nice :D Kaks ekaa tuntii käsitellää koko ryhmän kans yleisesti kielen kehitystä ajan kuluessa ja siitä kaks seuraavaa tuntia pienemmässä ryhmässä tarkemmin sitte noita juttuja käytännön harjoituksia tehden. Tätä kurssii varten mun täytyy kertailla noi foneettiset aakkoset, jotka on päässy aikalailla unohtuun :D Aiheeltaan tosi teoreettinen kurssi mut mua houkuttaa ne 9 opintopistettä... Kun vaan pääsen tentistä läpi :) Texte littéraire kurssi onkin sitten kirjallisuustekstien anaalysiä siittä näkökulmasta, että miten niitä voidaan hyödyntää ranska vieraana kielenä- opetuksessa. Tän suorituksena on tentti, joka on jo huhtikuun ekalla viikolla eli kurssi loppuu kuukautta aiemmin kun muut. Tää on mun ainoo master1-tason kurssi, kaikki noi muut on L3 eli 3.vuoden kursseja. Ethnolinguistique on kaikkee kulttuuriin liittyvää mielenkiintosta ja opettaja käyttää aina powerpointteja (ihanan modernia!) Tän kurssin suoritan 30 minuutin esitelmällä aiheesta toponymia eli paikkojen nimien tutkimusta, miks niiku joku paikka on nimetty miksikin. Olis varmasti tosi mielenkiintonen tutkimus, mutta mun ja mun parin aiheena jonkun Algerian kolkan paikkojen tutkiminen nii... opin varmasti paljon uutta :) Sit tossa torstain vikas tunnis käsitellään ranskan opetusta monikulttuurillisessa luokassa, että miten tulee huomioida eri kultuurista ja eri kielisestä maasta tulevat oppilaat. Tää kurssi suoritetaan tentillä, jossa pitää analysoida ranskaa ei äidinkielenään puhuvien tekemiä virheitä (mulle saa lähettää tekemiään virheitä ranskan kielessä, otan niitä innolla vastaan :D) ja sitten mietitään et mistä ne virheet johtuu ja miten niitä voi opetuksessa hyödyntää positiivisesti. Kaikin puolin tykkään mun kevään kursseista paljon ja motivaatiota riittää, nyt ois tarkotus loppuviikko ahkeroida kun hommaa riittää aikas paljon :) Kahden viikon päästä häämöttää myös english oral presentation, toivottavasti Chris auttaa mua tekeen sen.

Eroja Suomen kursseihin ja yliopistoarkeen? Kurssit ei ala täällä vartin yli vaan tasalta, ja ne myös loppuu yleensä aina tasalta ellei opettaja kyllästy ja päästä aiemmin. Eli tunnit on siis pidempii ku Suomessa... Ja kuten jo syksyllä selitin päivityksissäni nii opettajien opetustyyli on hyvin erilainen, täällä kirjoitetaan paljon muistiinpanoja opettajan luennossa edessä ilman mitään rekvisiittaa (joskus saattaa ilmestyy jotakin taululle jopa). Kuullunymmärtämistaidot kehittyy siis valtavasti ja samoin muistiinpanojen tekotaktiikka :) Oon tykänny melkein kaikista opettajista täällä, ilmapiiri luokassa on hyvä ja opiskelijat oikeesti keskittyy luentoihin :) Suomessa oon tottunu luennoilla parikeskusteluihin ja ylipäätään enemmän keskustelevampaan meininkiin kun täällä. Ja niin mun kaikki kurssithan on tietenkin ranskaksi, jopa toi englannin kurssi (se opettaja ihan oikeesti puhuu vaikka kuinka paljo ranskaa siel ja ohjeistaa ranskaks, tosi hassuu :D) Suomessa joillain kursseil käytetään suomea ranskan ohella ja opettajan pedagogiset on suomeks tietty. Arvostelusysteemi on ihan erilainen, täällä se on 0-20 mutta oliko se nyt 10/20 millä pääsee läpi. Ei noista ota oikeesti selvää, en yhtään tiedä noiden vastaavuksista muuta kun sen et ku sain syksyn kursseista jostain 15/20 nii se oli kuulemma tosi hyvä arvosana. Onks teillä kokemuksii noista arvosanoista? :) Mun käsityksen mukaan tääl on vaikeempi saada hyvä arvosana, niin ihmettelen aika paljo et jotenki sit kuitenki onnistuin syksyn tenteis hyvin vaik odotukset ei ollu mitenkää korkeella. Mä kun tähtään aina että ku läpi menee ni se riittää, kaikki muu on plussaa :)

Minkäännäköseen varsinaiseen opiskelijajärjestötoimintaan en oo törmänny eikä meillä oo mitään kansainvälisii tuutoreita tai muita, itse pitää kaikki selvittää ja pitää olla valppaana, ettei missaa jotain tärkeetä. Suomessa on loistava koordinointi yliopistolla ja muutenkin kaikki palvelut pelaa, Unicafe on myöskin luksusta verrattuna meiän yliopiston patonkikahvilaan. Nii ja yliopistoliikuntamahdollisuudet on hyvin rajatut täällä, mä maksoin siittä kortista 50e ja se oikeuttaa mut harrastaan pelkästään yhtä lajia - ratsastusta, josta maksan sen 29e/tunti erikseen joka kerta. Syksyl kävin joka perjantai, mutta en oo nytte menny sinne takas ku tipuin kärryiltä siitä ryhmästä sen kuuden viikon Suomessa lomailun aikana. Säästän ny rahaa aloittaakseni ratsastuksen heti kesäkuussa Suomessa (otan mielelläni vastaan vinkkejä hyvistä talleista pk-seudulla). Liikunta on mulle tosi tärkee juttu, joten käyn yksityisellä kuntosalilla eri jumpissa (club Cercle de la forme porte maillot tässä ihan mun kodin lähellä), sinne se 50 kerran kortti maksoi 600e. Kyllä on ny motivaatiota syystäki  käydä :) Opiskelijakorttii en oo hirveesti tarvinnu täällä, eniten noihin alennettuihin leffalippuihin (n.7e/näytös riippuen teatterista).

Näillä näkymin mun vika tentti on muuten 16.5...... saa nähdä koska tuun takas Suomeen :D

Tässä siis mun havaintoja kursseista täällä ja opiskelun eroamisesta Suomeen... :) Olin tänää viettämäs iltaa Satun luona, Satu kokkas ihanaa ruokaa <3

gluteenitonta katkarapuherkkusienipastaa

alkusalaatit :)

Eilen pääsin myös nauttimaan toisten kokkailuista, nimittäin Julia ja hänen poikaystävä oli valmistaneet upeen illallisen :)

kalaa, sienikastiketta, vihanneshyöstöä ja perunoita :)

jälkkäri

Julia ja Julian poikaystävä :)
On oikeesti niii paras tapa viettää iltaa ihanan ruuan ja viinin seurassa... :)

Hei muuten katsokaas Bruggesta Pimkielta tehtyy löytöä, eiks ookkin makee?!! tästä vois lanseerata fanipaidan hehee pistäis vaa mun blogin osoitteen ton paidan takaselkään :) Kuva on mun parvekkeelta eilisillalta.

Everybody talks about my blog!

Nyt on aika mennä nukkumaan... :)

Bisous et bonne nuit! :)

Mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti