keskiviikko 2. helmikuuta 2011

Gluteenia ja outoja pankkikyselyitä

Coucou! :)

Toulousen viikonloppureissusta on palattu arkeen, piristi kyllä ihanasti tollane week-endbreakki :) Toulouse-päivitys tulossa tänää illalla kuvien kera! :) Mulla on kestäny tän blogin päivittämisen kanssa kun -todella ironista- toi Orangen nettilinja hajos maanantaina ja alko toimiin vasta eilen :D Mä ehdin jo pelkään et joudun taas venaa nettii vaik kuin kauan ku Orangel sanottii taas vaa et accident grave sur la ligne tai jotaki sellasta mut onneks nyt toimii taas :D Sitte mulla kävi ikävä kyllä nii et ku kävin lääkärissä maanantaina ja sain antibioottikuurin, niin tulin tosi kipeeks eilen. Huomasin sitte kattoo sitä antibioottii, jota olin ehtiny ottaa kaks annosta että ei merde sehän on valmistettu amidon de blé eli ei missää tapaukses sovi tietenkää keliaakikolle. Ei sitte ihme, että olo ei ollu maailman paras, aamulla jo tuntu et miten ihmees pystyn raahautuun yliopistolle mut raahauduin kuitenki ja lähin kesken päivän pois ku olo vaan huononi. Nyt onneks ei oo enää nii huono olo mut joo ei taas varmaa imeydy mikkää vitaminiinit ja muut ravintoaineet hetkee kunnolla :( Mutta vitsit sen lääkärin suhtautuminen, ku soitin sille et voisinko saada toisen antibiootin kun en tota pysty tietenkää enää ottaan nii ensimmäisenä se huusi et merde ja sitte et mistä hänen ny pitäis keksii mulle antibiootti, jossa ei oo gluteenia eikä pensiliiniä. Kuulemma ku tyyliin kaikis lääkkeis on jompaa kumpaa :D sitte se soitti mulle takas ja käski mennä apteekkii valittaa ton lääkkeen kans, että se ei käy mulle ja et ne antaa mulle tilalle jonku vastaavan. Nii erilainen systeemi kyl ku Suomes! Ja tätä osaa arvostaa Suomessa myös: kaikki lääkärit kyl tietää mikä on keliakia ja muutenki keliakia on yleisesti tunnettu sairaus Suomessa... Suomessa voi syödä huoletta ravintoloissa kun tarjoilijat, kokit kaikki tietää et mitä tarkoittaa gluteeniton, ja Suomessa kaikissa vähänki hyvinvarustetuis kaupoissa on paljon gluteenittomia tuotteita ja tuotteissa ylipäätänsä on yleensä selkeesti merkinnät et onko gluteenitonta vai ei. Ranskassa ei! Tää ei oikeesti kukaa oo kuullukkaan mistää maladie cœliaque ja sans gluten joudun  myöskin aina selittämään. Ja sitte ku ranskalaisilla ei oo pahemmi mitää allergioitakaa nii tarjoilijoiden reaktio on välil juu juu (nirso asiakas ei sillä oikeesti mitää oo) eikä ne oo kuunnellu yhtää mitä sanon ja sit tulee eteen lautanen, jossa on pastaa tai salaatin päällä leipää tms.. :D Siis pahimmassa tapauksessa, ihan hyvin mulla on menny täällä ettei oo pahempii vahinkoi sattunut ruokien kans :) Mut tarkkana saa olla ite joka paikassa! Onneks luontaistuotekaupoista tai tälläsistä bio-kaupoista saa gluteenittomii tuotteita, joita on tosi hyvä valikoima. Ainoa, mitä kaipaan on tuore gluteeniton leipä, sitä en oo löytänyt mistää. 

Perjantaina ku olin Toulouses nii mun pankkivirkailija soitti mulle ja pyysi tuleen heti ku pääsen nii tapaamiseen tonne BNP:hen. Ihmettelin kyl et ompa outoo, ja nyt tänää olin siel käymässä. Näin jo painajaisii et koko mun tili oli tyhjennetty ja sen takii mun piti mennä sinne tapaamiseen et mulle kerrotaa se :D Mut syy siihe tapaamiseen oli, että se virkailija halus kysellä multa kauheesti tietoja: paljonko mun vanhemmat laittaa mun tilille kuussa rahaa, paljonko mun vuokra on, mikä on mun asumismuoto, missä vaiheessa opinnot tarkalleen ja kauanko oon Ranskassa. Mä sanoin sitte et käytän mun Suomen tilii et sieltä mun vuokra menee ja vanhemmat laittaa sinne rahaa.. Sitte tavallaa se valitti mulle siittä, kun en oo käyttänyt mun tilii, mulla siis vaa lojuu rahat siel ja ainoo mistä sinne tulee lisää rahaa on CAF (ranskan asumistuki 200e/kk) että miksen käyttäis ennemmi ranskan tilii ku suomen tilii. Sit se näytti mulle miten sitä niitten nettipankkii käytetää ku en oo sitä käyttänyt ollenkaa (eihän mul oo ollu nettii tääl aikasemmi ees). Mut joohh outoo että tollasen takii ny piti sinne mennä :D

Täällä muute paistaa aurinko! :) Ja kuulin iskältä ja vaarilta eilen et tänne ois luvattu jotai 15 astetta, ihanaa! Nyt on ollu tosi kylmää ilmaa meinaa, on ollu taas talvitakille käyttöö ku toi tuuli on nii luihin asti puhaltavaa... Mä lähen tästä käymään vuokranantajan luona kun se lupas maksaa tän nettilinjan kytkemisen (55e) ja siittä sitte luennolle :) Illalla Toulouse-juttuja sitte, se oli aivan mahtava reissu :)


Bisous bonne journée!

Mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti