maanantai 27. syyskuuta 2010

Syksy on tullut Pariisiinkiin

Salut!

Täällä on kylmää, syksyistä... Mihin katos ne ihanat kesäiset päivät, ihan pari päivää sitten vielä pidin shortseja! Muutenkin ollut mieli aika maassa, mutta yritän piristyä kirjottamalla joistain kivoista jutuista!


 Voilà... tässä alla on mun opiskeluista kiinnostuneille mun lukujärjestys (1 semestre) joulukuun alkuun asti. Muokkasin sitä aika paljon kevyemmäks, mitä sen piti olla, koska totesin noilla saan 30 opintopistettä ja se riittää. Koulu on täällä oikeesti kivaa! :) Ei oo mitään syyslomaa, joten en kauheesti kerkee ennen joululomaa matkustelemaan muuta kun jos perjantaina iltana lähtee ja sunnuntai-iltana tulee takas. Mun pitäis yrittää järkkää viikonloppu, että meen Hollantiin katsoon mun ystävää Lauraa ja sitten Brysselissä asuu mun ystävä Chloé, ja ne on kutsunut mua nyt tän syksyn aikana sinne. Ois nii  kivaa lähtee, täällä on lyhyet etäisyydet, esim Paris-Lyon 2h TGV:llä ja Paris-Amsterdam 3h TGV:llä. Lisäks noihin TGV-luotijuniin saa opiskelijahintaiset matkaliput ostamalla sellaisen carte 1225- kortin juna-asemalta, jolla saa siis opiskelija-alennuksen joistain matkoista. Pariisin sisällä liikkumiseen on muuten sellanen vuodeks hommattava Imagine R-kortti, joka haetaan postitse ja sitä varten pitää tehdä suoraveloituslupajuttu eli autorisation de prélèvement automatique. Jotain mätää siin mun hakemuksessa oli ollu, kun tänää mulle tuli kirje sieltä, että  mun pitää tehdä se uudestaan ennenkuin voin saada sen kortin :D Juttelin muuten mun ranskalaisen kaverin kanssa ranskalaisten ja suomalaisten maksutapojen eroista. Mun kaveri oli aivan ihmeissään, että eikö Suomessa käytetä koko ajan shekkejä ja suoravelotusmaksuja :D Täällä tosiaan moneen juttuun, esim nettisopimukseen, pitää tehä sellane sopimus, et se raha velotetaan kuukausittain suoraan tililtä. Ja tietenkin kun selitin suomalaisten maksutavoista ja ettei meillä oo niin valtavaa byrokratiaa ku täällä ja eikä enää mitkää lankapuhelimet yleisii niin se oli ihan ihmeissään et ompa Suomi teknisesti kehittynyt maa :) Tuntuu, että täällä ollaan monissa jutuissa ihan ajassa jäljessä :D

En tiiä oonko vielä kipee vai en, varmaan pitää hommaa uus lääkäriaika...

Huomista megakoulupäivää odotellessa (etenkin sitä 3 tunnin syntaksin kurssia)
bisous xox
mimi

ps. Mun ranskalainen kaveri sai asennettuu mun telkkarin! :) 100 kanavaa...


lundi
mardi
mercredi
jeudi
vendredi

9h30-11h Sociolinguistique
9h-10h30 Sémantique
9h-12h Lexicologie et enseignement du vocabulaire (=leksikologia ja sanaston opetus)

11-12.30 Histoire des théories linguistiques (=kielitieteen teorioiden historia)
12h30-14h30 Langue et société (=kieli ja yhteiskunta)
10h30-12h30 Sémantique de l’expression des relations spatiales
13h30-16h30 Images sociales des langues (=kielen sosiaaliset "mielikuvat")
15h équitation (=ratsastus <3)

15h-18h Syntaxe du français



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti