lauantai 18. syyskuuta 2010

Ihania ruokia ja byrokratiaa

Coucou! :)

Tout va bien ja kesäiset ilmat jatkuu, tosin tänään illalla oli jo kylmempää (silti tarkeni istua Starbucksin terassilla frappuccinolla!) Suomessa on kuulemma ollut jo kamalan syksyistä, sateista ja kylmää. Söin Satun ja Miikan kanssa tänäänkin terassilla, pitää nauttia näistä ilmoista täysillä vielä kun voi. Olin viime vuonna lokakuussa Pariisissa ja en todellakaan odota innolla sitä pimeyttä... Tänne kun on turha odottaa lunta ainakaan tän vuoden puolella, tosin säästyn kovimmilta pakkasilta :)

Yks piristävämpiä juttuja oli, kun löysin eilen gluteenittomia muroja ja soijamaitoa kaupasta! Olin ikävöinyt mun perusaamupalasettiä paljon, ja ihanaa nyt saan syödä samaa aamupalaa koko vuoden kiitos lähellä sijaitsevan jätti Monoprix'n ansiosta. Mä olin tähän asti käynyt Monoprix'n pikkukaupassa, en ollu tajunnu että toisella puolella katua on Monoprix'n tavaratalo, jonka alakerras on valtava ruokaosasto. Sen yhteydessä on Alkoakin parempi viinivalikoima. Mutta ihan luksusta törmätä gluteenittomiin tuotteisiin täällä... Täällä saa varoa tosissaan gluteeniä, oon syönyt joka päivä ulkona täällä ja joka kerta saan selittää tarkasti, mitä en voi syödä (tai oikeastaan paremminkin mitä voin syödä:D). Suurin osa täällä syö lounaaks täytettyjä patonkeja, niitä myydään joka kadun kulmassa. Tai sitten crêpesejä, mutta onneks oon löytänyt hyviä salaattipaikkoja :)

Parhaimpia esimerkkejä muuten täkäläisestä byrokratiasta on erilaiset certificatit, joita pitää hommata milloin mihinkin. Ja ihan totta, mutta täällä ei saa harrastaa liikuntaa ilman lääkärintodistusta!!  Haluan yliopistoliikuntaan, joten ennenkuin voi ilmoittautua mihinkään kurssille on oltava certificat de non contre-indication à la pratique sportive jossa lukee, että lääkäri on tutkimuksellaan todennut mun voivan harrastaa liikuntaa, erityisesti ratsastusta. Kävin sitten tänään lääkärissä. Soitin pari päivää sitten 118218, missä ihan sairaan nopeesti ranskaa puhuva mies luetteli mulle mua lähimpänä sijaitsevan lääkärin puhelinnumeron. Siinä vaiheessa kun ehdin kirjoittaa ensimmäisen numeron ylös, se tyyppi oli jo sanonut osoitteenkin eli ei toivoa saada mitään ylös... Mutta onneks kaikki se sama info tulikin tekstarilla perässä! :D Soitin sitten tälle lääkärille ( yksityinen médécin généraliste)  ja sain ajan 2 päivän päähän. Tohon certificattiin liittyen se lääkäri kysyi multa ainoastaan, että mitä lajia aion harrastaa ja sitten allekirjoitti sen lapun :D Käynti makso 27e, mutta onneks mulla oli muutakin asiaa lääkäriin niin ei ollut ihan turha reissu. Nyt mä toivon, että saan paikan yliopistoliikunnan ratsastuskurssilta! :) Jännittää, vaan 20 paikkaa ja maanantai alkaa ilmottautuminen. Mä aion mennä sinne super ajoissa jonottaan... Ois ihan unelma päästä ratsastaan Pariisissa!Siellä yliopistoliikunnassa (Suaps) on muutenkin paljon kaikkia lajeja tarjolla, monipuolisemmin kun Suomessa ja vuosimaksukin on vaan 50e. Ootan ennen kaikkea innolla, että pääsen aloittaan kuntoilun kunnolla tääl :) Mulla on aivan kodin vieressä Luxembourgin puisto, jota ympäri voin mennä heittään lenkkiä.

Eilen kävin ekaa kertaa Erasmusbileissä, jotka nyt ei ollut mitenkään niin ihmeelliset mutta kivointa oli viini&juustoilta mun luona Satun ja Miikan kanssa :) Kuunneltiin spotifystä ranskalaista musaa ja herkuteltiin. Suurimman osan ajasta oonkin viettänyt täällä just Satun ja Miikan kanssa, ollut niin hauskaa kolmisin. Käytiin tänään jo kolmatta kertaa viikon aikana leffassa, täällä menee niin paljon katsottavia leffoja ettei riitä aika mitenkään kaikkiin. Leffateatterit ei oo täällä niin hienoja kun Suomessa (jotenkin "nuhjuisempia", ei oo mitää juomapidikkeitä ja jonosysteemit on oudot, ei paikkalippuja..yms) mutta leffat on opiskelijoilla vaan n.7e ja mä ostan sellasen UGC illimité kortin, jolla pääsee rajattomasti leffoihin 20 eurolla kuussa :) Ja mikäs sen parempaa kielitaidon kehittämistä kun ranskankieliset leffat, ei oo tekstityksiä mitä lukea :) Jenkkileffatkin pääsee halutessaan katsoon dubattuina :D

Vielä kesäisin terkuin,
mimi

ps. Skype on maailman paras keksintö...!! Siihen varmaan jää koukkuun ja pahinta on, ettei ajankulua edes huomaa.



Eilisillalta

1 kommentti:

  1. Mahtavaa, että kirjoitat blogia vaihtovuodestasi! <3 Itsekin olen suunnitellut hakevani Pariisiin vaihtoon, joten tulen taatusti lukemaan jokaisen blogimerkintäsi tarkkaan! Odotan jo innolla fiiliksiäsi yliopistosta :)

    Jenna-Marie

    VastaaPoista