torstai 16. syyskuuta 2010

Sopeutumista uuteen arkeen

Salut! :)

Vihdoinkin sain oman nettiyhteyden! Tuntui ikuisuudelta olla ilman nettiä melkein 3 viikkoa, vaikka loppujen lopuks tavallaan nopeasti sain tän adsl-yhteyden. Kävin hakemassa mulle annetusta osoitteesta adslboksin ja digiboksin, raahasin ne paketit metrolla kotiin tänään ja osasin jopa asentaa itse. Mulla on 100 tv-kanavaa, mutta ei telkkaria :D Ja myös rajattomat lankapuhelinpuhelut Suomeen, mutta ei lankapuhelinta. Yritänkin nyt ottaa seuraavaks selville, mistä täällä voi ostaa edullisesti telkkarin ja puhelimen :) Toisin kun Suomessa, täällä ei oo mitään citymarketteja, joista sais kaiken samasta paikasta. Mietin välillä, mistä pariisilaiset oikein ostaa ruokansa ja taloustavaransa.. (Galeries Lafaytte ei varmaan oo se halvin paikka :D) Isoin ja monipuolisin ruokakauppakin, jonka oon löytänyt mun läheltä, on Valintatalon kokoinen Monoprix. Gluteenittomiin tuotteisiin en oo törmännyt vielä ollenkaan, mutta porukoitten tuomat näkkärit ja pastat riittää varmaan jouluun asti :D Hassuinta on se, että shamppanjaa ja kaikkia väkeviäkin juomia saa jopa pienistä ruokakioskeista.

Elämä täällä alkaa muutenkin jo lutviutua, kun oon saanu kaikki  käytännön jutut hoidettua. Pankkitilin avaaminen ei ollutkaan vaikeeta (vaikka korttia pitikin odottaa kärsivällisesti), ja tähän byrokratiaan ja ranskalaiseen elämänasenteeseen tottuu. Suomalaiset on tavallaan paljon vakavampia kun ranskalaiset, tänäänkin kaupassa se myyjä ei löytänyt hintakoodia niin sain karhunvadelmat ilmaiseks :) Pieniä piristäviä asioita! Ulkona syöminen on kyllä se kivoin juttu täällä. Herkullisen 3 ruokalajin menun saa täällä n.15 eurolla, halvemmallakin pääsee helposti. Pitää tietää ne alueet, joissa saa hyvää ruokaa edullisesti. Champs-Elyséellä saa maksaa samasta ruuasta kolminkertasen hinnan verrattuna vaikka rue Mouffetardiin. Mun gluteenittoman kalakasvisruokavalion takia oon syönyt täällä lähinnä etanoita, moules fritesejä (simpukoita), kalaa, salaatteja ja omeletteja. Siinä tulee siis oleen pääpiirteittäin mun seuraavan 9 kuukauden ruokavalio :D Oma kotikeittiö on niin pieni, ettei se innosta kauheasti kokkaamaan kuin kaupan valmistomaattikeittoja. Mutta mikäs sen kivempi tapa viettää lounashetki tai ilta kavereiden kanssa ravintolassa ruokaillen pitkän kaavan mukaan :)

Tietenkään kaikki ei oo maailman kauneimmassa kaupungissa pelkkää vaaleanpunaista hattaraunelmaa (vaikka niin vois Pariisin tuntien uskoa). Oon kaivannut paljon sitä arkea, mikä on Suomessa. On ollut tosi outoa nukkua yksin, kun Janne ei pyöri siinä vieressä :( Mutta onhan mulla kuitenkin Miska täällä :) Sekin on outoa, että ei näe porukoita ja pikkuveljeä eikä oo ihania iltoja Tiinan ja Nooran kanssa Helsingin kotona tai näe muita rakkaita ystäviä. Joistain asioista pitää  luopua hetkeks aikaa, että voi kokea uusia hyviä juttuja. Eikä 10 kuukautta loppujen lopuks oo pitkä aika... En keksi, miten muuten kuin asumalla täällä voisin omaksua tän maan tavat, pariisilaisen elämäntyylin, ranskalaisen aksentin ja kielen sekä koko tän kulttuuripaketin. Pelkästän nää vajaat 3 viikkoa on avartanut mun mieltä jo paljon, niin 10 kuukautta on varmasti sen koti-ikävän kestämisen arvoinen :)

bisous bisous à bientôt <3
mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti