perjantai 24. syyskuuta 2010

Joulua odotellessa!

Heippa! :)

Tänään on ollu siin mieles erilainen päivä et täällä oli lakko (taas!) ja kadut ihan täynnä poliiseja. Esim boulevard St German (kuljen mun koulumatkan sitä kävellen) oli täynnä poliisiautoja, poliiseja, armeijan jotain tyyppejä ja osa kadusta oli suljettu liikenteeltä. Sitten kun jatkoin matkaa kotiin päin niin boulevard St Michelin halki kulki mielenosoittajien pitkä jono, kävin siinä välissä kirjakaupassa ostoksilla ja se mielenosottajien tulva vaan jatku. Aika rauhallisesti ne osotti mieltä, jollain oli kylttejä ja jotku huusi jotakin tunnuslausetta... Mä kuljen niin vähän metrolla, etten tiedä miten se lakko näky julkisessa liikenteessä. Mulla on nii kätevä kun kaikki on kävelyn matkan päässä tässä latinalaiskorttelissa :)

Tänään muuten yliopistolla taas ranskalaista koulujärjestelmää tyypillisimmään: odotettii taas luokan kans tunti luokassa eikä opettaja tullu koskaan paikalle. Vähänkö harmitti istua siellä turhaan, ja kun tää nyt ei ollu eka kerta tällä viikolla. Osa kursseista alkaa tosiaan vasta lokakuun ekalla viikolla, mut se on outoo ettei missään kerrota etukäteen, että mitkä on sellasii kursseja :D Mut aamun leksikologia ja sanaston opetus-kurssi oli ihan huippu, sopii niin hyvin mulle kun haluun opettajaks :) Siihen kurssiin liittyen joka tunnin alussa me käydään läpi, että mitä uusia sanoja on tullu vastaan viikon aikana kullekin oppilaalle (täytyy pitää sellasta sanapäiväkirjaa, mihin merkkaa missä tilanteessa uus sana tuli vastaan ja miten sen merkitys tuli selville). Ainoo vaan et mulla niitä sanoja tulee tosi paljon vastaan, niin miettii millane sanapäiväkirja mulle kertyy verrattuna natiiviranskalaiseen :D Varsinkin kun alotan sen ratsastuksen, niin opin ihan kokonaan uuden sanaston siihen liittyen. Mikähän on vaikka pohkeenväistö ranskaks? :D

Tän päivän kivoin juttu liittyy jouluun! :) Olin poikaystävän kans miettiny jo kesällä, että oltais joulu yhdessä täällä Ranskassa ja niimpä tänään varattiin viikon reissu Alpeille! :) Otettiin Easyjetiltä lennot Pariisi-Geneve hintaan 140e/2hlö ja sitten vietetään joulu lasketellen ja alppikylän tunnelmasta nauttien :) Löydettiin tosi kiva hotelli Chamonixista :) Ollaan myös sit viikon päätteeks yks yö Genevessä, kivaa nähdä ees pikaisesti sekin kaupunki. Vietän sit myös uuden vuoden täällä Pariisissa, jännää nähä miten ranskalaiset juhlii sitä :) voin jo kuvitella mielessäni taivaalle ammuttavat raketit Champ de Marsissa Eiffel-torni taustalla :)

Nyt kun saan tän flunssan pois niin pääsen nauttiin täysillä viikonlopusta... (mulla ei oo perjantaisin koulua!) :)


à plus :) <3    
mimi

La Plagne, tammikuussa 2009
Täällä mä laskettelin Tiinan kanssa <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti