sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

Ranskalaisen torin herkkuja

Coucou! :)

Kävittekö Lasipalatsilla Ranskalaisella Torilla? Ei hätää, jos ei kerinnyt, sillä vielä ehtii Tampereella. Piipahdin perjantaina ostamassa taivaallisia oliiveja ja muita antipasteja. Oli ihanaa päästä puhumaan ranskaa! Juttelin oliivikojun kundin kanssa kaikkea Normandiasta, Pariisista, oliiveista... Heillä oli myytävänä valtava määrä erilaisen makuisia oliiveja, joita sai kaikkia maistella. Myyjät olivat Caenista Normandiasta, joten juteltavaa riitti, sillä mä olen niin Normandiafani. Tuntui, ettei se mun ranska enää soljunutkaan niin kauniisti vaan tuntui välillä tökkivän, kamalaa miten nopeasti kielitaito voi ruostua. Mutta ranskalaiselle torille kannattaa siis mennä puhumaan ranskaa ja samalla ostamaan ihania herkkuja kotiinviemiseksi.

ihania erilaisia oliiveja
Mä ostin valkosipulioliiveja (jotka todellakin maistuivat valkosipulilta) sekä provencen yrttioliiveja. Lisäksi otin herkkusieniä. Torilla oli myynnissä myös ranskalaisia juustoja ja leivonnaisia, kuten tuoreita croissantteja. Kun olin kävelemässä torin läpi, niin yksi myyjä pysäytti mut ja tarjoisi maistiaisiksi pähkinöitä. Sen kummempaa miettimättä maistoin ja samalla mieleen tulvahti ihanat muistot Cannesista: olin ostanut samoja caramelpähkinöitä Cannesissa rannalla Chrisin kanssa. Tuli niin hyvä mieli, että pussi pähkinöitä lähti mukaan ja Cannesin muistelut jatkui iltaan asti :)

mun ostokset torilta


caramelpähkinät, jotka toivat mieleen Cannesin rannat


Perjantai-illalla mökille päästyämme nautittiin sitten nämä herkut samppanjan kera.

oliivien ja pähkinöiden seurana mitäpä muutakaan kun Moët&Chandon

Millaisia herkkuja te löysitte Ranskalaiselta Torilta tai aiotte käydä ostamassa? :)

bisous,
Mimi

3 kommenttia:

  1. Mä huomasin omalla kohdallani, että saksankielentaito olisi mukamas jo parissa päivässä ruostunut olemattomiin, mutta päädyin toteamaan, että se johtuu vain ympäristöstä. Ei se Suomessa suju niin hyvin kuin ulkomailla! :)

    VastaaPoista
  2. Teea: hei tervetuloa takas Suomeen :) ehkäpä oot oikeassa, että ympäristö vaikuttaa niin paljon. kun ei sitä ranskaa enää kuule koko ajan jopa paikssa nii ei kai voi olettaakaan, että se sitten yhtäkkiä tulis päähän kun sitä pitää puhua. Mun pitäis hommata ranskankielisii kavereita täältä ja sun saksalaisii :)

    VastaaPoista
  3. No voihan! En tätä ollut huomannut ja nyt ovat tainneet jatkaa jo eteenpäin. Ens kerralla sitten :(

    VastaaPoista