torstai 14. heinäkuuta 2011

Kevään arvosanoja ja muita Ranskakuulumisia

Salut! :)

Sain vihdoin kevään opintosuoritukset Pariisin yliopistostani! :) (eihän kestänytkään toukokuun puolivälistä heinäkuuhun asti). En edes kysellyt uusintojen perään, koska töiden takia en kuitenkaan olisi päässyt niitä varten Pariisiin reissaamaan kesäkuussa. Mutta  relevé de notes oli oikein positiivinen yllätys :) Yhteensä keväältä kertyi 26 opintopistettä mikä syksyn 20 opintopisteen kanssa riittää vallan mainiosti Erasmusstipendin 2000e stipendin pitämiseen ja on tarpeeksi Kelallekkin. Sain jopa kolmesta kurssista kiitettävän arvosanan: 16/20 le texte littéraire en FLE, 18/20 anglais, 17/20 le francais dans les classes multilingues. Mitä oon kuullut niin kiitettävien arvosanojen repiminen Ranskassa on haastavampaa kun muualla tiukan arvostelun takia. Tiedä sitten :) Diachronie- kurssin 9 opintopistettä irtosi 10/20 arvosanalla, jonka saan (toivottavasti) Suomessa muunnettua ykköseksi, juuri ja juuri läpäistyksi kurssiksi. Diakronian tentti oli ja varmaan tulee oleen elämäni vaikein tentti, sellaista algebraa mulle kun mikään vois vaan olla. Säälittävä yritys palkittiin silti :) Tein ton kurssin pelkästään sen suuren opintopistemäärän takia :D Yhtä kurssii en päässyt läpi, etnolingvistiikkaa, mutta se johtuu ihan siitä kamalasta opesta. Ekaks se sanoi, että voi tehdä kirjallisen työn tai suullisen esitelmän. Sitten se muuttikin mieltään kertomatta sitä, eikä mun ja mun parin lähes 100-sivuinen kandidaatin työtä muistuttava teos kelvannut. Onneks en tehnytkään siihen mitään muuta kun kansilehden ja  mun pari rehki kaiken muun, niin ei nyt harmita :D

EDF-sähköyhtiön mulle Suomeen lähettämänä 65,58 euron sähkölasku oli siirtynyt jo perintötoimistoon! Nyt on pakko sanoa, että sain vähän tyhmän kuvan tässä asiassa ranskalaisista. Irtisanoessani sähkösopimuksen ilmoitin muuttavani Suomeen ja täten lopettavani samantien ranskalaisen pankkitilini. EDF lähetti mulle kuitenkin Suomeen laskuja ilman mitään maksuohjetta, koska he olettivat voivansa periä summan suoraveloituksena ranskalaiselta tililtäni. Sitten sieltä tulee monta kirjettä, että miten ihmeessä oon estänyt pankkini suoraveloituksen heille... Monen viikon päästä he lähettävät sitten sellaisen laskun, jossa on tiedot kuinka maksaa laskuu CB carte bleue- kortilla, jota ei tietenkää oo ku ei oo ranskalaista tilii. Raivostuttavaa, en todellakaan jaksanut itse ottaa yhteyttä sinne. Sitten se meni perintätoimistoon. Sieltä tuli mulle lasku perjantaina, jossa luki että se pitää maksaa samaan perjantaihin mennessä. Ilman kansainvälistä maksuohjetta. Jouduin vihdoin ja viimein vaivautumaan itse ottamaan yhteyttä sinne perintätoimistoon saadakseni IBANin ja BICin. Kannattaa siis Ranskassa asuntoa hommatessaan miettiä vähän, jos sähkö ei kuulu vuokraan. Sähkö maksoi mulle 40e/kk ja sitten tuli viel perässä toi 65,58e euron laskun kun olin kuluttanutkin enemmän. Kallista... Ja kaikki toi siihen 850e vuokran päälle ja netti lähes 40e/kk (joka tosin toimi vain muutaman kuukauden). Helsingin vuokra tuntuu ihanan pieneltä....

Takuuvuokran takaisin perinnän yrittäminen saattaa olla yleisempää Ranskassa kun muualla. Kuulin nimittäin ystävältäni samankaltaisia tarinoita kuin mitä mulle tapahtui. Rahapulaan joutunut vuokranantajani ei onneksi ole enää ottanut muhun yhteyttä takuuvuokran perättömään takaisin perintään liittyen, penniäkään en maksaisi takaisin. Jos se mulle viel jotain kirjoittaa, niin kyllä vastaa mitään.

Nyt ois sit vaihtoon liittyen jäljellä enää opintosuorituksieni sovittaminen Suomen tutkintooni :) Sen teen elokuussa kun amanuenssi palaa lomalta. Sitten on vaihto purkissa.

Ja uutta vaihtoa täydellä tohinalla suunnitteleen....Mun pitäis jotenkin keksiä, että haluanko Kaliforniaan suorittaan koko maisteritutkinnon vai vaanko vaihtoon. Vaihdon hyviä puolia olisi, ettei tarvitsi maksaa useiden kymmenien tuhansien dollarien lukukausimaksuja.Eikä tehdä kaikkia niitä testejä.  Koko maisteritutkinnon kun suorittaisin niin sitten ei tarvitsis tehdä Suomessa enää gradua... Ja oishan se kivaa jäädä sinne pidemmäks aikaa kun kerran niin kauas lähtis. Ettei heti 9 kk jälkeen joutuis takaisin. Pariisissakin olisin viihtynyt kyllä pitempään, vaihto tuntuu varmaan aina liian lyhyeltä :D Kirjoittelen jo lähiaikoina enemmän vaihtohausta Jenkkeihin, koska se alkaa olla ajankohtaista. Syyskuun- marraskuun aikana pitää jättää hakemukset yliopistoihin. Mitä aiemmin, sen parempi. Sitä ennen löydettävä kolme suosittelijaa ja saatava mahdollisimman hyvät pisteet GRE-testistä ja englanninkielitestistä. GRE-testi mulla on jo ens viikolla, pakko alkaa reenaa siihe joskus. Maanantaina vaikka.


Bisous!

Mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti