torstai 30. kesäkuuta 2011

Suomiviikko: Suomen kesää parhaimmillaan mökillä

Heippa! :)

 Nyt kun saadaan nauttia upeista helteistä koko Suomessa niin täydellinen ajoitus mulle päivittää siitä, mikä on parasta Suomen kesässä: mökillä olo! Eli kauan lupaamani päivitys mun ja Chrisin sekä meidän australialaisten kavereiden mökkireissusta kesäkuulta :) Kaikki kuvat on Lachien ottamia, joten kuvista näkee hyvin australialaisten käsityksen Suomesta. Kumpa voisin laittaa kaikki kuvat tänne... 90% niistä on upeita otoksia luontomaisemista, joita mä itse suomalaisena erehdyn usein pitämään liiankin itsestäänselvyyksinä. Siispä pitää olla ylpeä upeasta kotimaan kesästä, mikä olisi parempi tapa viettää sitä kuin järven rannalla mökillä.

Oltiin vietetty maanantai Helsingissä ja tiistaiaamuna suunnattiin meidän mökille Ikaalisiin. Ajomatka reilut 3 tuntia taittu mukavasti uudella autolla, oonhan ollut tosi innokas sitä ajamaan. Chris, Nikola, Lachie ja Andrew jakso ihastella koko matkan ajan upeita maisemia (Hki-Tre motarihan on sitä parhaimmillaan), niille se oli niin ihmeellistä :) Arvaatteko seuraavasta kuvasta, missä oikein pidettiin tauko matkalla? :)

Lachie ja juna


.... Toijalassa tietenkin. Yritin jotenkin selittää englanniks sitä "meno Toijalaan jos persaus kestää"- läppää ja Hugo-peliä. Ei kukaa tainnu tajuta mitää :D Ihmetystä herätti myös ABC-huoltoasemien korkeat mainostornit.

Kun saavuttiin mökille, iskä oli vastaanottamassa meitä ja tarjos heti meillä kylmää skumppaa :) Meidän mökki on todella kauniilla paikalla ja Koivuranta hurmaskin mun ystävät samantien. 

mä esittelen ympäristöä :)


veneellä

meidän vene

Nikola onnellisena

Sattu hyvä tuuri kun ilma oli ihana. Meidän mökillä tuulee aina, joten vaikka ois millainen helle niin tuuli vilvoittaa mukavasti. Mun ystävät tapasivat myös mun vaarin. Juttelu vaarin kanssa vaati koko ajan mun kääntämisen, mikä ei tietenkään koskaan korvaa suoraa kommunikaatiota. Iskä onnistui  jutella englannillaan sentään aika paljonkin, vaikka tukeutui usein mun käännöksiin kun sanoja unohtui :) Skumppien jälkeen halusin näyttää ympäristöä laajemmalti. Meidän mökiltä menee metsäpolku mummun ja vaarin mökille, joka sijaitsee n.500 metrin päässä. Noi oli ihan haltioissaan maisemista ja kuvasivat kaikkea mahdollista.. Mä keräsin kukkia ja pojat miekkaili puukepeillä kuin innokkaat pikkulapset :) 



Illan hämärtyessä me alettiin valmisteleen grillailuja. Iskä oli ihana kun se oli hommannut meille kaikkia herkkuja jääkaappiin :) Lachie ja Andrew oli superyllättyneitä, kun meillä oli Beef Eater - aito australialainen grilli :D Se oli hyvä juttu, koska pojat ois osanneet käyttää grilliä vaikka silmät sidoittuina. Ruoka oli siis herkullista :) Muut söi jotain pihvejä ja mulle iskä oli hommannut mun lempparia savusiikaa. Rakastan savustettua kalaa ja musta se on kesän must-juttu. Se sopii täydellisesti uusien perunoiden kanssa ja on helppo kun sen ostaa suoraan kalatiskiltä ja syö sit vaan :)


maisseja ja kasvisvartaita

mun ruoka: savusiikaa

tunnelmallinen ruokahetki

Ja tietenkin jotain suomalaista jälkkäriä... :

Myllyn leivän pullaa
Yön aikana saunottiin myös myöhään ja rentouduttiin paljussa. Musta toi kylpypalju on jälleen Suomea parhaimmillaan! :) ja ne maisemat mitä siitä voi ihailla...


puulämmitteinen palju


Ja kun kylpypalju oli lämmitetty (kiitos vaari <3 ) niin se pysyi lämpimänä koko seuraavankin päivän. Seuraavana aamuna meidän oli tarkoitus mennä Ikaalisten perinteiselle keskiviikkotorille. Kun sinne asti päästiin noin yhden aikaan niin eihän siellä enää mitään toria ollut, tyhjää vaan. Käytiin mummun haudalla, vein sinne sellaisen pienen enkelin. Nikola, Andrew ja Lachie ihmettelivät Ikaalisten hautausmaata: eivät olleet koskaan nähneet niin hyvin hoidettua hautausmaata. Se hautausmaa vilisi työntekijöitä: kukkien kastelijoita ja istuttajia, lakaisijoita, traktoreita... He ihmettelivät, että ovatko nuo vapaaehtoistyöntekijöitä vai miten täällä on niin siistiä. Kerroin, että ihan palkattuja työntekijöitä.. Australiassa hautausmaat eivät kuulemma oo ollenkaan niin hienoja. Ajeltiin myös muuten vähä sightseeingiä Ikaalisten keskustassa ja käytiin S-marketissa. Lounas syötiin Myllyn Leivällä, joka sijaitsee tosi nätillä paikalla järven rannalla. Mun perheel on tapana mennä sinne kesäsin veneellä. Myllyn Leivän lounasta voi suositella: n.7 euron hintaan sisältyy päivän keitto, tuoretta leipää (myös gluteenitonta) ja valitsema pulla sekä kahvi tai tee. Meidän päivänä siellä oli oikein suomalaista herkullista lohikeittoa, josta jopa Chris piti kovasti :) Pulla oli uutta mun ystäville, he kokeilivatkin eri makuja ja ostettiin pullaa viel mukaan mökillekkin.

lohikeittoo


Illan ohjelmanumerona meillä oli vene. Iskä tuli takas kaupungista mökille ja vei meitä veneilemään :) Tää oli poikien odotetuin osio mökkireissussa..



venevaja
Veneellä suunnattiin Ikaalisten kylpylän terassille nauttiin kylmät juomat. Noi testat lonkeroa ja tykkäsivät siitä, en kyllä osannut yhtään selittää et mikä on lonkero. Mä en voi juoda lonkeroa. Join kerran sellasta Felix-energiajuomaa, joka maistui lonkerolta ja melkein oksensin siitäkin. En tiedä, mikä lonkerossa saa mut voimaan niin pahoin :D Ikaalisten kylpylästä otettiin mukaan myös pitsaa yö- ja aamupalaksi :) Ikaalisten Kylpylästä saa gluteenitonta pitsaa, aivan loistavaa!
kylpylässä



Ilta sitten grillattiin taas ja saunottiin ja paljuiltiin :) Vähän oli haikeampi tunnelma, kun vika ilta kuitenkin mökillä. Iskä myös söi meidän kans tänä iltana :) 


"little cherry"

illallinen sisällä mökissä kovan tuulen takia
Lachie oli otsikoinut tämän kuvan facebookkiin: "The best bier he'll ever have"
Mikään ei tietenkään jaksanut ihmetettää vieraitani niin paljon kuin valon määrä. Yö ei kuulemma ollut yö. Lachie halusikin nukkua siksi alakerran olkkarissa patjalla, että pystyi näkemään varmasti, ettei tule pimeää :D

kesäyö
Meillä oli tosi ihanat kaksi päivää mökillä <3 Kiitos iskälle ihanista järjestelyistä, iskän ansiosta kaikki onnistui niin mahtavasti :) ja myös vaari oli suureksi avuksi. 

Suomeen tulevat ulkomaalaiset vieraat veisin siis ehdottomasti mökille. Se on Suomen kesää parhaimmillaan. Me kastettiin tietenkin myös talviturkit!!! Ja vielä toukokuun puolella, koska kesäkuu vaihtui vasta seuraavana päivänä :) Pojat tykkäsivät myös suomalaisista oluista Karjalasta ja Lapinkullasta ja ottivat näistä tölkeistä kauheasti kuvia...Koivut jaksoivat hämmästyttää myös, koska Australiassa koivut ei kasva niin vanhoiks eli täten korkeiks ja paksuiks. Heillä ei myöskään ole kuulemma koivumetsiä niinkuin Suomessa. Toi mökkireissu jäi kaikinpuolin ikimuistoiseksi, koska tolla porukalla nyt ei tulla enää viettämään aikaa enää yhdessä kun tiet tuskin kohtaavat enää koko porukalla samaan aikaan. Mä olen Suomessa, Chris kohta Jenkeissä, Nikola, Andrew ja Lachie Pariisissa ja he palaavat Australiaan joulukuussa.

Oletteko te mökki-ihmisiä? :) Mikä mökillä on parasta? Mä en oo nähnyt koko kesänä yhtään hyttystä, ne kun ei mahdu mun kesään. Suomen kesä on musta täydellinen <3

mökille taas kaivaten,

Mimi

ps. mulla on vielä jäljellä muutamia Suomiviikko-päivityksiä ;)

2 kommenttia:

  1. Minä olen mökki-ihminen! Paitsi viime vuosina sitä on tullut välteltyä, kun ei huvita enää tehdä metsätöitä omalla mökillä..vanhemmat aina keksivät vaikka minkälaista puuhaa jos sille suunnalle eksyy :D mutta mökillä on ihanaa, kun on järvi heti vieressä ja luontoa joka puolella :)

    VastaaPoista
  2. Teea: voi ei toi on just kyl mökkeilys pahinta et siel riittää varmaa aina kaikenlaista hommaa tehtäväks. mökillä on just kiva vaa olla ja rentoutua :)

    VastaaPoista