torstai 14. lokakuuta 2010

Ranskalaiset taitaa rakastaa lakkoilua

Coucou! :)

Täällä jatkuu lakko, joka alkoi tiistaina. Kukaan ei tiedä, millon se lakko loppuu. Ehkä 21.10 :D Tää taitaa olla nyt (jo) kolmas lakko tän vajaan 2 kuukauden aikana, mitä oon täällä ollut. Ei enää pysy laskuissa mukana... Aikasemmat lakot on ollu myöskin tiistaipäivänä, mutta ne on kestänyt vaan sen päivän. Lakon aihehan on edelleen sama: eläkeuudistukset. Toi lakkoilu ei haittaa sinänsä käytännön elämää muuten, kun että julkises liikenteessä voi olla häiriöitä. Esimerkiks mun lähimmäl metrolinjal (10) meni 10 minuutin välein metro, kun normaalisti ne kulkee 3-4 min välein. RER-juniin ja kaukojuniin on eniten vaikutuksia, kun TGV-luotijunii on peruttu paljon ja esim. lentokentälle normaalisti menevä RER B ei kuljekaan sinne asti vaan jää Gare du Nordille. Toivottavasti toi ei vaikuta lentoihin.. Oon menossa Helsinkiin keskiviikkona. Viimekskin muuten kun menin Helsinkiin sillo reilu viikko sitten niin tuli vaa asemalla kuulutus, että ei RER-junia CDG:n kentälle, nii piti ottaa taksi sillonkin :D Ja tosiaa se taksi maksaa sen about 50e nii ei sitä viittis joka kerta ottaa :D (jos on matkalaukut nii sit n.10e viel siihe lisää) Mut joo onneks sain tänään mun Imagine R-matkakortin, jolla saan liikkua vapaasti vuoden ajan 1-2 zonella :)

Lakkohenki (tai joku muu syy) on vaikuttanut kouluunkin siinä mielessä, että mulla oli tänää ainoastaan normaalisti luennot. Ma,ti ja ke menin siis turhaan yliopistolle ja sit porukka oottaa opettajaa, joka ei koskaan tuukaan paikalle :D Täällä tää on ihan normaalikäytäntö eikä kukaan ihmettele sitä sen kummemmin. Yleensä porukka ottaa n. puol tuntia - tunnin ennenku lähtee pois luokasta. Mut onneks mul oli tänää kuitenki  luennot, oli tosi kivaa ja kävin lainaan kirjastosta lisää aineistoa kursseja varten :) Kävin lounaalla mulle kantapaikaks muodostunees yliopiston naapuris olevas brasseriessa :) Ihana herkutteluhetki keskelle pitkää päivää, lautanen täynnä buffalomozzarellaa, munakoisoa, kesäkurpitsaa, tomaattia ja salaattia :) (tilasin assiette italienne ilman kinkkua, ja kinkun tilalle oli yllätyksenä kokki laittanut noita kasviksia) Tääl ei tosiaa monesti oo ravintoloissa mitenkään hyvät valikoimat kasvissyöjälle, pitää tietää hyvii paikkoi :)

Mä oon tutustunu kursseilla muutamii ranskalaisiin tyttöihin, jotka on tosi mukavan olosia :) Yks kutsu mut jo sen synttäreillekki :D Muutenkin mennyt tosi  kivasti, ootan innolla et pääsen uuteen kotiin :) Oon pakannut jo matkalaukut täyteen. Sinänsä huvittavaa, et oon ollu tääl alle 2 kk eikä mun tavarat mahdu lähellekkää noihi  laukkuihin! (asiaa saattaa selittää shoppailun  lisäks se, että Janne toi mulle täyden laukullisen tavaraa kun oli käymäs tääl) Että nyt sit ahdan kamaa jätesäkkeihin. Mä en viel oo varma mun muuttopäivästä, mut viimeistään maanantaina, toivottavasti jo viikonloppuna :)

Ihanaa huomenna mulla on taas ratsastustunti :) Mä kävin eilen ostamas Padd-nimisestä ratsastustarvikeliikkeestä harjoja, kaviokoukun, lisää ratsastusvaatteita, loimen, laukun näille ja jotai porkkanasokeripaloja, joilla voin hemmotella Ombrellea (ehkä se käyttäytyy sit taas kiltisti tunnilla!) :) Lisäks viikonlopuks on tiedossa kivaa ohjelmaa: täällä on Animal Expo ja häämessut :) Animal expoon oon nyt ainakin  menossa ihasteleen kaikkii mahdollisii eläimii ja häämessuillaki ois kiva käydä haaveilemassa upeista hääpuvuista :D


bonne soirée! :) à +!

bisous,
mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti