perjantai 5. marraskuuta 2010

Täynnä kuntoiluintoa ja Ranskan opettajien koulutusjärjestelmää ihmetellessä

Salut!! :)

Heh arvaatkaa koska saan netin :) Tää on jotain niin järkyttävää, että ei voi vaan kun asennoitua elämään aivan uudella tapaa täällä. Pitää oppia siihen, että kaikki (juuri mikään) ei mee heti putkeen vaan monet asiat vähä takkuilee mutta c'est la vie! :) Mä oon ny odottanut nettiä 3 viikkoa (mikä on se maksimiaika ainakin kaikkien paperien mukaan) ja sain tänään puhelun SFR:lä (jonne olin soittanut viimeks eilen taas selvittääkseni, että millon saan sen netin kun se teknikko ei ilmaantunu paikalle sovittuna aikana viime perjantaina). Mulle kerrottiin ilman minkäänlaisia pahoitteluja, että teknikko tulee (toivottavasti) sitten marraskuun lopussa laittaan sen linjan mulle!!! aivan uskomatonta..... siis sen takia et se teknikko ei jostain syystä vaa tullu viime perjantaina (jollon mun piti siis saada se netti toimiin) niin sain nyt uuden ajan sitte melkein kuukauden päähän. Ja mistä ees voin tietää, et tuleeks se teknikko ees sillä kertaa ja odotan taas turhaan? En voikaa mistää joten mun on pitänyt tässä samantien opetella aivan uusi elämänasenne, jotta en ois koko ajan raivoissani tosta ja pahalla päällä (kyllä nimittäin itketti ku tuli toi puhelu ja vaik kuinka intin nii mitää ei kuulemma ollu tehtävissä)

Ja tää uus elämänasenne... (ihan vain sen omaksuaakseen kannattaa tulla juuri Ranskaan vaihtoon) on että mitä sitten, en anna tollasen pilata yhtään kallisarvoista päivääni, ei oo sen arvoista. Kun oon tehnyt sitä Haiti-tutkimusta mun kurssia varten ja tutustunut tarkemmin Haitin murheelliseen tilanteeseen (etteikö siin maanjäristykses ois ollu jo tarpeeks nii sitte se epidemia yms) nii ajattelin, että mullahan on asiat loistavasti, en kai nyt voi itkeä netin perään kun toisilla ei oo kotia (tääl Pariisis näkee ihan sairaasti kerjäläisiä ja kodittomia, mitä ihmeellisempiä yösijaviritelmiä...) Mulle tää on oikeesti aika avartava kokemus ajatella asioita ihan oikeesti tälläseltä kantilta, koska mulla on tosi lyhyt pinna ja tuun helposti pahalle päälle nii täs on oikeesti nyt edistystä tapahtunu siihe, miten yleensä suhtautuisin asioihin. Ehkä musta tulee nyt kivempi ihminen tän vaihtoajan jälkeen hehh :D

Mut kivoja uutisiakin! (Lisää.) Mä hommasin eilen fitness club-jäsenyyden, löysin googlettamalla tosi kivan salin ihan mun vierestä (alle 2 minuutin matka!!, näkyy mun parvekkeilta) Sen paikan nimi on Club de la forme ja siel menee joka päivä aamusta iltaan mitä erilaisempii ohjattuja tunteja (hiphoppii, balettii, bodypumppii ja muut les millsit, nyrkkeilyä, judoa, zumbaa...) nii et oon nyt superilonen ku pääsen liikkuun kunnolla! :) Olin nyt illalla ensin bodypumpissa ja sitten bodybalancessa, oli tosi kivat tunnit :) Ja jotenkin kotoisaa, että tääl pääsee vähän niinku samoille tunneille ku Suomessa kävin Esportissa nois lesmills-tunneil, vaik tääl ohjeet tulee ranskaks. Bodybalances yllätyin, et toisin ku Suomessa niin tääl se opettaja selitti koko tunnin jotai luentoa siitä, miten tärkeää on rentoutua koko mieleltään ja hengitykseltään ja piti lopuks 5 min puheenkin jostain hengityselimistä, mutta siis se oli musta tosi mielenkiintosta ja se puhu ihan asiaa :) Aion nyt käydä sen opettajan tunneil joka viikko niin opin sitte tällästä oman kehon ja mielen hallintaa.... erittäin hyödyllistä! :) Ainoo huono puoli mikä tääl on nois fitness clubeis, on niiden hintataso. Kallista. Toi oli halvin vaihtoehto, jonka löysin lähialueelta (mulle on pakollista päästä salille kävellen, muuten kynnys jäädä kotiin reenien sijasta on liian suuri) niin toi makso 600e/50 kertaa, siinä oli mukana 50e liittymismaksu. Mutta toisaalta, yhdellä kerralla saa olla siel nii pitkää kun haluaa ja nii monel tunnil ku sielu sietää, niin sen hyödyn voi maksimoida olemal sit vaik aina kahella tunnilla peräkkäin jollon yhen tunnin hinnakshan ei tuu sit enää ku alle 6e :) Mutta onneks mulla on ihana iskä, joka sponssas mulle puolet tosta salikortista, koska ei mulla ois kyl muuten ollu mitenkää varaa siihen... Liikunta on kuitenki nii tärkee osa arkea, se tuo sellasta mielihyvää ja toisekseen ei ois kivaa olla sit ens kesänä läskikunnos tän vuoden juustoherkutteluihin jäljiltä.

Täällä on muuten ollu yllättävän lämpimät kelit, tänää oli joku ennätys viimeseen 20 vuoteen, että oli 14 astetta tähän aikaan vuodesta jo aamuyöllä (Valerie kerto mulle aamulla). Ai nii ku kirjotin sillo mun tupareihin liittyen, et ku Valerie ei osaa ollenkaa englantia et ku se lukee vaan espanjaa vieraana kielenä, niin tänää kyselin siltä tarkemmin ja kävikin ilmi, että hän on lukenu 12 vuotta englantia (et se on siis  pakollista Ranskassa opiskella joka tapauksessa englantia) mut et opetuksen taso on mielettömän surkeeta, et 12 vuotta eikä mitää tuloksia. Ja se on ihan yleinen ongelma tääl toi opetuksen taso. Miks muissa maissa luetaan sama määrä englantia ja sitä osataan oikeesti?

Valerie (mun ranskalainen kurssikaveri) kertoi mulle enemmän Ranskan opettajan koulutuksesta meidän tän päiväsen lounaan yhteydessä, ja mulle tuli kyl monta juttuu täytenä yllätyksenä. Tää kaikki perustuu siis siihen, mitä Valerie mulle kerto ja mitä siltä kyselin. Ensinnäkin, opettajaks (muille kun yliopistotasolle) haluavien pitää siis opiskella se tutkintonsa, mutta se ei riitä. Pitää osallistua pääsykokeeseen ja läpäistä se! Siis sen jälkeen ku on valmistunut ikäänku, mut ei kuitenkaa voi päästä opettajaks (yleises koulujärjestelmässä) ilman tätä pääsykoetta. Sit sen pääsykokeen läpäisseet sijoitetaan kouluihin, voi valita vaan departementin/alueen mihin haluaa sijoittua, mutta ei mitään tarkkaa paikkakuntaa. Sit sinne minne määrätään, pitää mennä. Ja Valerien mukaan kaikki nuoret opettajat laitetaan niille hirveimmille ja haastavimmille aluille/kouluille, missä ei tietenkää oo mitään järkeä kun niiden kokeneidenhan pitäis olla siellä.. Opettajien ammatti ei oo Ranskassa myös mitenkää nii arvostettu ku Suomessa. Valerien mukaa opettaja on vähän kun serveur. Palkka on jotain päälle 1200e/kk. Kuulemma opettajan työssä houkuttaa ne pitkät lomat, ja ilmeisesti osa niistä, jotka läpäisee sen pääsykokeen niin ei oo ollenkaan kiinnostunu itse opettajan työstä vaan nimenomaan niistä lomista. Oikeasti pätevistä opettajista on pulaa... Mut joo, poikkeuksena tähän systeemiin on FLE:n (ranska vieraana kielenä) haluavat opettajat, joita tää järjestelmä ei koske (Ranska vieraana kielenä opetus tapahtuu vähän niinku erillisesti kansallisesta koulujärjestelmästä, se ei kuulu siihen ohjelmaan tavallaan) . FLE:n opettajien ei tarvii läpäistä tota pääsykoetta, riittää et on master1-tason opinnot (tääl ei siis välttämättä oo oleellista jatkaa master2 tasolle ainakaan FLE-linjalla, kun töitä saa jo master1-tutkinnolla, ihan eri systeemi ku Suomessa...) Jäi kyl mietityttään, et mitä järkeä on tollasessa opettajan koulutussysteemissä ja sitte ei toisaalta tarvi ihmetellä, miks Suomi on nii hyvän koulutustason maineessa ja miks Pohjoismaista otetaan mallia... Tässä siis pohdittavaa opettajaks aikoville.. Musta oli ainakin kiinnostavaa kuulla :) Eli siis jos haluaa olla Ranskassa opettaja, kannattaa varmaan opettaa yliopistossa tai sitten FLE:tä :D


bonne nuit!! :) huomenna on viikon paras päivä =ratsastustunti <3

bisou!!!
mimi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti