tiistai 23. marraskuuta 2010

Ei niin kivoja sotkuja... ja tenttiviikko, se tästä puuttuukin :D

Coucou! :) 

Tää mun netin saaminen alkaa olla jo aikamoinen sketsi… Ehkä joskus myöhemmin osaan sitten nauraa sille oikein kunnolla. Joku France Telecomilta oli näppäillyt väärin mun nettilinjan numeron, ja sitten kun niiden piti avata mulle se yhteys niin ne ei saanut avattua sitä. Nyt kun menin tänää taas vaihteeks Orangelle kysyyn siitä mun netistä, nii mulle kerrottiin et mun tilaus oli kadonnut tän näppäilyvirheen takia ja että nyt pitää odottaa taas VIIKKO(JA). Tapaus on kuulemma urgence, ranskalaisille aika on paljon hitaampi käsite kuin suomalaisille. Mua niiiiiiin harmittaa, koska mulla on sellane olo, et oon muusta maailmasta ihan erityksissä kun en oo päässyt seitsemään viikkoon pitään yhteyttä kunnolla ystäviin Suomessa, ja lisäks Ranskas olevien kaverienkin kanssa yhteydenpito hankaloitunut. Mun suomalaisen liittymän puhelinlasku on tän ansiosta useita satoja euroja. Eikä mulla toimi siis ne tv-kanavatkaan kun se digiboksi on samassa ton nettilinjan kanssa. Täällä kotona on siis aika hiljaista (hyvästi myös spotify) ja yksinäistä. Mulle netti on tosi tärkee yhteydenpitoväline, ja nyt kun 7 viikkoo on pitänyt elää jo ilman sitä niin ei voi muuta sanoo ku et tää tilanne on aivan merde…..! Että voi olla huonoa tuuria peräjälkeen kaikilla elämän osa-alueilla aivan järjestelmällisesti, dominot kaatuilee vaan…

Oon myös pohtinut mm. Satun (myös täällä vaihdossa oleva ystäväni) kanssa ranskalaista pankkia. Suomessahan on sellainen sanontakin et ”luotettava kuin pankki” ja miettii etten oo joutunu koskaa epäilee sitä. Täällä on kyl ihan eri kulttuuri tossa, pankki saattaa huijata sua jos et tiedä mitä vaatia. Esimerkiks BNP Paribalta kun otin tilin niin siihen ois kuulunut heti alussa tulla 100e liittymislahjaraha (meidän yliopiston opiskelijoille) sekä tilin kuuluu olla ilmainen 2 vuotta alle 26-vuotiaille. No eihän sitä 100e ois tullu ikinä sinne tilille, ellei ois varta vasten käyny sitä vielä valittaen pyytään, lisäks mun tililtä oli velotettu aluks kuukausittain 3e jostain kumman syystä. Satulla on ollu myös aivan samoja kokemuksia. Lisäks saman pankin eri työntekijöiden toimintatavoissakin on eroja. Kun mä avasin tilin, niin multa kyseltiin tarkkaan et paljonko laitan sinne kuussa rahaa, paljonko mun vanhemmat siirtää sinne rahaa yms. Heittelin vaa päästä jotai lukuja. Sit joiltain kavereilta taas ei oltu kyselty mitään. Lisäks täällä on sekin erilaista, että omat pankkiasiat voi hoitaa vain siinä omassa kotikonttorissa. Mun muuton takia halusin vaihtaa sen oman konttorin tähän lähelle. Täällä melkeimpä mitä tahansa pankkiasiaa hoitaakseen pitää varata erikseen tapaaminen. Mä siis olin viikko sit tapaamisessa, jossa ilmoitin haluavani vaihtaa mun konttorin. Mulle sanottiin, että kestää vajaa viikko et kaikki mun tiedot siirtyy tähän konttoriin. No sit tänää mulla oli uus tapaaminen, jossa pääsin hoitaan mun pankkiasioita, mutta yllättäen osa mun tiedoista ei ollutkaan vielä siirtynyt, ne oli kuulemma jossain matkalla. Sain onneks katkaistua sen suoravelotussopimuksen SFR:n kanssa, mutta mun shekkivihosta ei oo tietookaan.. Täällä se on kätevää, et kaikki laskut menee suoravelotuksena nii ei tarvii huolehtii ite niiden maksamisesta. Mut sit toisaalta jos ei haluais maksaa jotai laskua, kuten nyt oon siis joutunut koko tän 7 viikkoa maksaan nettipalveluista 30e/kk joita mulla ei siis ole, kuulemma ei voi saada mitään hyvitystä… Ja nyt maksan Orangelle 37e/kk myöskin netistä, jonka avautumisesta ei oo tietoa. 

Liikunta on ollu kivoin ja piristävin juttu täällä nyt (ystävien lisäks), oon käynyt lähes joka päivä joko bodypumpis, bodybalances, perusjumpassa tai zumbassa. Se mikä tääl on erilaista siihen mihin Suomes oon tottunut Esportis ja Gogolla, niin täällä monet käyttää ulkokenkiä sisäkenkinään tunneilla. Monet ei käytä ollenkaa pukkaria, ne tulee suoraa takki päälle tunnille ja heittää vaa tavaransa salin nurkkaan. Mut tääl ohjaajat on tosi kivoi, ne juttelee ennen ja jälkeen tunnin ja bodybalance ohjaaja kysyy jopa uusien nimetkin ja muistaa ne :) Ihan kivaa saada henkilökohtaista palautetta. Positiivista tääl on myös et kaikil tunneil on ollu paljon vähemmä porukkaa ku Suomes. Tuol salil mis käyn ei ees oo mitää lappuja, jolla varaat paikan tunnille vaan sinne tunnille mennään vaan suoraan eikä koskaa oo ollu liikaa porukkaa. Ja ainii  tääl siis tosiaan zumba ja bodypump ei oo missään määriin nii tunnettui/suosittuja ku Suomessa!

Viikonloppu meni kivasti, mä kävin perjantaina Satun kans syömässä meidän kantis italialaises ja se omistaja tarjos meille taas limoncellot. Sitte lauantaina luin syntaksin ja leksikologian tenttiin mun ranskalaisen kaverin Valerien kanssa. Illalla hengattii Charloten, Lauran ja Oscarin kanssa mun luona, juotii viiniä ja juteltii vaa, oli tosi kiva ilta :) Vaik oli hassuu puhuu englantia (Oscar on meksikolainen eikä se puhu nii hyvää ranskaa) nii multa tuli jotai ihme franglishia, sellasta ranskaenkkusekoitusta. Mulla on nii jotenki aktivoitunu ranskamoodi päässä et supervaikee kääntääki kaikki yhtäkkii päässä englanniks. Siitä huomaa et kielitaito on jo nyt kehittyny hurjasti kun mun ei tarvii enää ajatella yhtää et mitä sanon ranskaks, ku aikasemmin yleensä mietin etukäteen miten sanon jotain juttuja mut nyt ne tulee niinku luonnostaa. Sitte ei oo ollu pitkää aikaa yhtää tilannetta, etten ois ymmärtäny jotain. Myös sanavarasto on kehittynyt paljon, kun aattelee et se ranskan kieli on koko ajan läsnä (luen ranskalaisii lehtii, yliopistol kaikki ranskaks, kaverien kanssa ranskaa, kaikkialla pääsee puhuun, kuuleen ja näkeen kieltä). Joskus tuntuu et oon saanu yliannostuksen tätä kulttuuria, mutta kai se on ihan normaalia tuntee niin. 

Ai niin iiikkkk.. mulla on huomenna 2 tenttiä: histoire des théories linguistiques ja syntaxe!!! Voitte varmaa arvata kuinka paljon oon saanu luettua. En oo jotenki pystyny keskittyyn ja sitten oon mieluummin vaan mennyt salille kun jäänyt lukeen kotiin tai kirjastolle. Syntaksin bibliographieta en vilkaissut melkein ollenkaan, vaik yks niistä kirjoista mulla on ihan omana.. Ja sitte toi toinen kurssi noista kielitieteen teorioista, siitäkin luin ekaa kertaa muistiinpanoja vasta tänää kunnolla. Nytkin mä kirjotan tätä blogii, vaikka oikeesti mun pitäis lukee. Ja sitten olin zumbailemassa, paljon hauskempaa kuin syntaksi. Ehkä mä luen sitä syntaksii nyt niinkun unilääkkeenä, kun välillä se on aika puuduttavaa. Tykkään oikeesti tosi paljon noista kursseista ja opettaja (sama molemmis) on aivan mahtava, mut tää mun motivaatio nyt ei oo parhain. Joten toivon vaan nyt, et pääsen jotenkin läpi noista…! Sitte torstaina häämöttää jo leksikologian tentti, mut siihen opettaja anto nii tarkat ohjeet et mitä aikoo kysyy siin tentissä, etten jaksa stressaa siitä. Se menee ainakin läpi.

Ja ainii, kävin tänää ostaa carte 1225 jolla saa junaliput puoleen hintaan tai jotain sellasta, ostin liput viikonlopuks Lilleen ja meen katsoon mun ystävää Heiniä sinne :) 

Huomista kauhulla odottaen,
bonne soirée et bisous!!!!!!
mimi

3 kommenttia:

  1. Hmm siis mitä, onks sun joku toinenkin kaveri jonka nimi on Heini, niin nyt Lillessä ? :) Vai ollaankoha me puhuttu tästä jo. Luin ton ihan sillein et mitä hittoo ai mua vai : D Haha. Hitsi näitä sun juttuja lukee oikein kauhulla ku ajattelee mitä mullaki sit on edessä ku tuun, kaikki nää pankkisähläämiset ja netti yms. apua, pelottaa jo valmiiksi !!!!

    VastaaPoista
  2. Hehehh joo en muista oonko sanonu mulle mut tää Heini on tosiaa kauppakorkeekoulusta vaihdossa siellä tän syksyn puoliskon :D hyvä sattuma silleen ootte kaimoja..! Mut tuun tietty suaki kattoon sitte sinne keväällä <3 ja ainii jos tarviit majoitusta pariisissa nii oot tervetullu mun luo :)

    VastaaPoista
  3. Joo voidaan käydä toisillamme kylässä, upeeta (:

    VastaaPoista