torstai 25. marraskuuta 2010

Pourquoi faire facile si on peut faire compliqué?

Coucou! :)
Täällä on ihanan aurinkoista! Lähinnä sään puolesta, mutta myös muutenkin. Hassuu kun täällä on niin erilainen syksy kun Suomessa. On satanut tosi vähän, ja sillonkin kun sataa niin se on yleensä pientä tihutusta eikä kestä kauaa. Harmi sinänsä, ajattelin että oisin päässyt käyttään enemmän mun ihanii kumppareita :D Ei vaan kyl se piristää mielialaa kun on ollut nii kivat ilmat eikä oo ollu mitenkää kylmäkää. Kauhulla ja samalla innolla odotan Suomen talveen tuloa!! Mun pitää pukee ihan sairaan lämpimästi päälle lennolle, että tarkenen astuu kentältä ulos. Ja ihanaa iskä lupas tulla hakeen mut, ei tarvii mennä yksin käymään kotona varsinkin kun siellä on tapahtunut muutoksia. Onneks mun rakkaat pehmolelut on siellä :) Mä tosiaan tein suunnitelmien muutoksen, koska haluan nyt ihan oikeasti piristyä kunnolla ja nauttia taas täysillä elämästä ja tuntuu et tarvii levätä vähän. Suomessa. Sain vaihdettua mun Easyjetiltä jo ostamani lennon ens keskiviikolle maksamalla 38 euroo, en ollu aiemmin ees tiennyt et Easyjetil vois vaihtaa lentopäivii mut onneks sain vinkin Charlotelta :) Joten nyt tuleekin Suomeen lähtö aika kiireisellä aikataululla, mutta on tosi huojentunut mieli siitä, että pääsen kotiin. 

Okei miks haluan lähteä täältä unelmien kaupungista, jossa on kiva syksyinen ilma niin talviseen pimeään Suomeen, jonne on kuulemma kaiken lisäks luvattu jotain -20 astetta ens viikolle? Musta tuntuu et mun suurin osa energiasta on haihtunut noihin ylimääräisiin sotkuihin ja kaikki se kulminoituu tohon Orangen ja SFR:n nettisotkuun. Jos mulla ois muuten kaikki asiat loistavasti täällä niin ei tollanen pystyis tuhoaan mun energiaa noin paljoa. En ois vaihtoon lähtiessä osannut kauheimmissakaan peloissani kuvitella, että joutuisin elään vieraassa maassa 3+8 viikkoa ilman nettiä= yhteys ystäviin täällä, Suomessa ja maailmalla oleviiin. Suomeen vielä voin soitellakkin ja laittaa tekstareita, mutta sitten mulla on muutama suomalainen ystävä vaihdossa, joihin ainoa yhteys on netin kautta. Alussa se 3 viikkoa ilman nettiä meni hyvin ja saman ajan kestäisi koska tahansa, mutta nyt oon tosiaan ollut päivää vaille 8 viikkoa ilman nettiä putkeen. Eikä se nyt, pääsenhän nettiin käväiseen kavereilta ja yliopistolta (jossa jollekki 1000 hengelle on alle 10 tietokonetta) ja nettikahvilasta (jossa tunti maksaa 7e) mutta se, että mä laskin viettäneeni ainakin 9 tuntia Orangen ja SFR:n liikkeissä. Tänään 2 tuntia ja kyllä asiat taas toimi kun melkein itkin, että mikä tässä systeemissä mättää. Se on raskasta, kun pitää ravata siellä, jonottaa joka kerta ja luojan kiitos siellä on se kiva myyjä, jolle ei tarvii selittää joka kerta asiaansa uudestaan. Tää kyseinen myyjä lupasi nyt käsi sydämellä tehdä kaikkensa, että saan sen netin siihen mennessä kun tuun takas Suomesta. Joten nyt en enää murehdi yhdessäkään blogikirjoituksessa tästä nettiasiasta yhtään kertaa, koska pääsen pian Suomeen ja kun tuun takas niin se netti on valmiina.
Mutta pakko myöntää, että mä olin aika naiivi kun aattelin sillon ennen vaihtoon lähtöä ja alussa täällä, että ne on ne ekat viikot vaan kun pitää hoitaa kaikkia käytännön asioita ja sitten ne ois hoidettu pois ja vois keskittyy elään ja nauttiin täällä. Jos ajattelee ja kuvittelee noin kuka nyt onkin vaihtoon lähdössä RANSKAAN (=maa, jossa mikään ei toimi, tää koko systeemi on aivan järkyttävän byrokraattinen ja vika on koko järjestelmässä!!) niiiiin ei, kannattaa todellakin asennoitua, että sitä käytännön asioiden hoitamista se koko vaihtoaika on. Aina tulee jotain. Tietenkin on ihmisii, joille käy hyvä tuuri ja pääsee helpommalla tai sitten käy niinkun vaikka mulle, että vähän niinku kaikes huono onni. Silti, kaikki tää on sen arvoista enkä päivääkään vaihtais pois, kyllä ne positiiviset jutut voittaa aina :) Ja mulla on ollut täällä niin tosi monta upeeta ihanaa hetkeä ystävien kanssa ja rakastan tätä kaupunkia, että vaikka oisin tiennyt etukäteen kuinka hankalaa tulis oleen niin tietenkin olisin edelleenkin tullut ja elänyt kaiken niin kuin oon tehnytkin. Kuulin Charlotelta niin hyvin Ranskaan ja tähän järjestelmään sopivan ranskalaisen ilmauksen, joka pätee tääl kaikkeen: Pourquoi faire facile si on peut faire compliqué? (miksi tehdä helpoksi kun voi tehdä hankalaksi?) Ja kun ton sisäistää nii ymmärtää täällä kaikkea :) 

Mut ihanaa tentit on ohi! :) Tai oikeestaan mulla on siis vielä yks tentti 15.12 (semantiikka), mutta saan tehdä sen Suomessa (!). Sen kurssin opettaja on ainoo, josta en oo täällä tykännyt, vaikka onkin pätevä. Se kurssi on vaa tosi vaikee ja tunnit aika raskaita. Sit kun se opettaja tosiaan päätti viikon sitten pitää sen tentin tollon viikko ennen jouluu, ja mä olin kysellyt jo aiemmin et koska se on kun olin ostanut jo sen lennon 8.12 varten. No mä sit kysyin, et onks sitä mitenkää mahdollista suorittaa muuna päivänä ja eka se oli sitä mieltä, et mun pitää lentää sen takia Suomesta tekeen se, sitten se päättikin et teen sen tentin kesäkuussa (täällä on kesäkuussa kaikkien tenttien uusinnat, ne on tarkotettu vaan niille, jotka on saanu hylätyn). Sitten mun onneks, se opettaja keksikin, et kun tuon sille kirjekuoren mis on mun Suomen osoite ja postimerkki valmiina niin se lähettää mulle sen kokeen sillon 15.12. Saan siis tehdä sen kotona vähän siistii :) Suomessa on niin hyvä systeemi, kun tentin voi tehdä vähä millon haluaa kun aina on uusintoja. Heheh esim. Suomessa tentin viime lokakuussa päättyneen oppimispsykologian kurssin toukokuussa ja sain vitosen :D Mutta täällä on  käytännössä aivan pakko olla paikalla siellä tentissä sillon kun se on ellei saa jotenkin erikseen sopia sitä open kanssa. Ja siitä tentistä saattaa siis kuulla tosi myöhäsessäkin vaiheessa :D3 tenttiä on nyt kuitenkin nyt sit ohi ja niistä jäi hyvä mieli :) Kaikki kuitenkin maisteritason kursseja enkä hirveesti ollut panostanut vapaa-ajalla. Histoire des théories linguistiques (kielitieteen teorioiden historia) tentin tein kans erityisluvalla jo tiistaina, kun sekin ois ollu vasta 13.12. Sen kurssin opettaja on tosi kiva, se pyys mua tuleen klo 13.30 työhuoneeseensa tekeen sen tentin. Kun menin sinne puolelta niin ihmettelin, kun se ope sano et miks et tullut puol kaks niinkun se oli pyytänyt. No en sit tajunnu sanoo mitää ku olin jotenki hölmistynyt et kellohan on puol 2 mut istuin sitten ja sain sen tyhjii papereita eteeni ja se opettaja vaan sano mulle suullisesti sen tenttikysymyksen (quelles sont les approches de Saussure à la linguistique?). Kiva kun olin opetellu ulkoa kaikki mahdolliset Tesnièren jonctiot ja puukuvaimet ja muut piirrokset ja sitten pystynkin vastaan siihe tenttiin tarvitsematta periaattees edes mitää niitä kurssil oppimiini tietoja :D Mut kuitenkin aika laaja kysymys nii aloin sit kirjottaa, 1h30 min aikaa mikä on tosi vähän verrattuna Suomen 4 tunnin tentteihin! Yhtäkkii se ope vaan sano mulle sit et ootko valmis et aika loppu (mulla alko saman opettajan syntaksin tentti klo 15 joka oli koko ryhmälle oleva tentti), mulla oli kaikki ihan kesken ja en voinu tajuta et kello ois menny niin nopeesti. No sit me lähettiin yhessä sinne luokkaan mis se syntaksin tentti oli, kävi ilmi sit et se opettaja oli unohtanut varata sen luokan meille ja lisäks et sen opettajan kello oli 25 minuuttia edellä!! Jonka takia se oli siis luullu et tulin 25 min myöhässä tekee sitä tenttiä ja tästä syystä mulla oli vaan tunti aikaa :D No joo ei se mitään kyllä se nyt silläki meni läpi ei vaan tullu kauhee hienot conclusionit. Syntaksin tentti oli haastava, mutta kyl sekin meni läpi ihan varmana. Tänään mulla oli leksikologian tentti ja sen tenttikysymyksen tän kurssin opettaja oli kertonutkin jo etukäteen nii olin valmistellu vastauksen jo viikonloppuna. Mun piti eilen illalla viel lukee siihen, mutta sitten päädyinkin Charloten kanssa siihen ihanaa kantisitalialaiseen syömään ja saatiin samppanjaa ja limoncelloa talon piikkiin :) Nii en sitten jaksanu ressaa siittä tentistä mut jäi ainaki hyvä fiilis mun vastauksesta, piti selostaa et millä eri keinolla pystyy saada selville uusien sanojen merkityksen ja käyttää omia uusia sanoja siinä esimerkkeinä. Sit mul on kaks kurssii, joista oli dossierit ryhmätyönä et niistä ei oo ollenkaa tenttii. Opintopisteitä mulle tulee jotai 22 (vaan) mut voin tehdä keväällä sit enemmän. Sain muuten vihdoin tänää kevään kurssitarjottimen, että voin ruveta suunnittelee millasen lukujärjestyksen teen. Kevätlukukausi alkaa 24.1 eli mulla on täs nyt ”vähän” lomaa :D

Arki on tääl menny kivasti, eilen olin bodybalancessa ja tänää bodypumpissa. Se oli sen ohjaajan elämän eka bodypumptunti ja ei ite uskaltanut käyttää ollenkaa sitä tankoo vaa sil oli muovikeppi mil se näytti niitä liikkeitä. Outoa on muuten se, että tääl bodypumpeis on melkei pääsääntösesti jätetty pois se venyttelybiisi, sitä ei pidetä silleen kunnolla kun Suomessa. Nyt ku tuun Suomeen niin hommaan heti 10 kerran kortit Fressille ja Motivukselle (kun Gogolle ja Esporttiin pääsee vaa jäsenet :( ) Ihanaa kun on nii paljon motivaatiota liikuntaan, se antaa energiaa ja hyvää mieltä. Ilman tota jumppakorttii murjottaisin varmaa vaa kotona heh. Huomenna aattelin nukkuu kerrankin pitkää ja sitten ratsastaan! Yritän nyt olla pelkäämättä, toivottavasti saisin mennä Ombrellella. Sit illalla meen Satun kanssa Champs-Elyséesille, sinne on rakennettu joulukatu jääveistoksineen kaikkineen niin vähä joulumieltä. Lauantaista maanantaihin oonkin Lillessä Heinin luona, tulee varmana hauska viikonloppu ja sitten ehdin vielä nauttia pari päivää Pariisistakin. Tammikuussa starttaan kyl sit nii levänneenä ja energisenä uuteen lukukauteen ja nautin tän syksynkin edestä koko kevään!

Pariisista nauttien, mutta samalla Suomeen kaivaten
Bisous  bisous à bientôt
Mimi <3

4 kommenttia:

  1. Tsemppiä Milla! Oot kyllä saanu tämän syksyn aikana vastaas niin paljon ongelmia, että ihan hirvittää aina lukeakin. Mutta kyllä sä selviät, that's for sure. Soittelehan mulle skypellä kun pääset Suomeen, niin vaihdetaan kunnolla kuulumisia.

    Pus pus Skotlannista! <3
    Sini

    VastaaPoista
  2. Kiitos Sini <3 Joo pidetään skypetreffit sitten, vihdoin pääsen skypeen! Mä koitan katsella koska oot online sit torstaista lähtien :)

    Puspus ja tsemppii sinnekkin <3
    mimi

    VastaaPoista
  3. Hei 22 op on aika paljon, älä siitä huolehdi! Mä tein viime vuonna 49, ja siitäkin amanuenssi sano että oonpas tehnyt paljon. Ja tiedän kyllä sen byrokrattisuudeen, siinä tarvii vaan pitkää pinnaa ja tiukkaa luonnetta, että osaa vaatia palvelua. Hauskaa Suomen lomaa ja tsemppiä Ranskaan! :)

    VastaaPoista
  4. Moi Anni, kiitos kannustuksesta :) hyvä tietää ettei tarvii stressaa noista opintopisteistä, mul ehkä vaikuttaa seki et tein viime lukuvuonnaki vaa 45:D Tota tiukkuutta ja pitkää pinnaa mulla on onneks aikaa opetella viel koko kevät että eiköhän se taito siitä kohene viä :) Kivaa joulunodotusta sulle sinne, ollaan yhteyksis :)

    VastaaPoista