tiistai 23. lokakuuta 2012

En Champagne

Coucou! :)

Lukijan toiveesta, päivittelen vielä niitä päivityksiä, joita en tänne koskaan ehtinyt laittaa ja jotka liittyvät Pariisiin :) Unohdin aiemmin sanoa, että en poista tätä blogia eli tämän blogin vanhoihin teksteihin pääsee palaamaan myöhemminkin.

Tämä päivitys keskittyy sitten samppanjaan ja tällä kertaa haluan tarjota pohdittavaksi ihan erilaisen näkökulman samppanjaan kun kaikissa aiemmissa päivityksissäni ;) Tässä alkuun Moët & Chandonin uuden kampanjan mainokset. Millaisia mielikuvia samppanjaan liitetään ja miten sitä mainostetaan? :)



Mutta siirtykäämme Champagnen maakuntaan! Saaran kanssa vierailin toukokuussa Champagnessa kahdella samppanjatilalla: Moët & Chandonilla ja Mummilla. Vertailtiin ensin, että tuleeko halvemmaksi mennä turistibussivalmismatkalla kaikkien ihastuttavien muitten turistien kanssa vaiko lähteä itse seikkailemaan junalla noihin paikkoihin - sekin olisi nimittäin onnistunut, jos olisi ollut valmis vähän kävelemään! Tuolle ajankohdalle junaliput olisivat kuitenkin olleet vain muutaman kympin halvemmat kuin koko pakettimatka, kun laskettiin mukaan pääsymaksut noiden tilojan opastuksiin ja maisteluihin. Cityraman pakettiretkeen (115€/hlö) voi tutustua tarkemmin heidän sivullaan, valitettavasti retkeä ei ollut mahdollista saada ranskan kielellä vaan joutui sitten kuuntelemaan kaikki opastukset ja kierrokset ranskalaisten puhumalla englannilla.

Bussi lähti läheltä Louvrea Rue du Rivolilta. Ensin saavuttiin Mummin tilalle Reimsiin, jossa meidät johdatettiin vajaan tunnin mittaiselle kierrokselle viinikellareihin. Kierroksella esiteltiin Mummin historia ja samppanjan tuotanto rypäleiden viljelystä ja keräämisestä aina valmiin pullon myyntihetkeen. Kierroksella oli kivasti kaikkea havannoillistavaa, kuten viinitynnyreitä ja kuvia.


a




Mä olin naiivisti ennen ajatellut, että tuo Mummin samppanja on niin erityistä ja ainutlaatuista kun on niin kallista juotavaa, ajattelin että kun kerta on samppanjaa niin että se tehtäisiin enemmän käsityönä. Todellisuudessa kaikki tuolla pyörii melkoisella automaatiolla ja noiden tuotanto on  niin jättimäistä, että eivät todellakaan itse tuota kaikkia rypäleitä vaan ostavat niitä paljon muilta tuottajilta. Eli vierailu Mummilla ei saanut kyllä enää vakuuttuneeksi ostamaan Mummia vaan ennemmin muuttaan asennetta tosi skeptiseksi jättisamppanjatiloja kohtaan. Mummin vierailu kuitenkin oli tosi kiva ja lopuksi saattiin juoda lasilliset samppanjaa :)

Mummin käynnin jälkeen meillä oli sitten vähän vapaa-aikaa Reimsin kaupungissa. Saaran kanssa suunnattiin heti lounaalle, valittiin jokin ravintola mahdollisimman kaukaa ettei sinne tulisi kaikki muut bussin turistit samaan paikkaan. Tästä ei tainnut olla pelkoa kun niin moni niistä näytti suuntaavan vaan johki pikaruokapaikkaan. Ranskassahan ihanaa nuo déjeuner du midi, lounasmenut, joissa saa syödä 3 ruokalajia aika edullisesti, vaihtelevasti n.10-20 eurolla.



des escargots



café gourmand
Oletteko muuten syöneet café gourmand- jälkiruokaa, Ranskassa tosi suosittu eikä ihme! Nimensä mukaisesti herkuttelijan kahvi, jälkiruoka sisältää kahvin ja monta pikkuista minijälkiruokaa, että pääsee maistamaan montaa eri sorttia... Loistava keksintö makean ystäville :)

Reimsin katedraali


Vierailtiin myös Reimsin katedraalisssa, se oli tosi kaunis sisältä ja tästä katedraalista kaupunki onkin tunnettu.

Jatkettiin sitten Épernayn kylään Moët & Chandonin tilalle samanlaiseen vierailuun, johon kuului hyvin samanlainen kierros ja loppuun lasilliset samppanjaa. Odotin jotakin tosi hienoa rakennusta jossain viinitilojen ympäröimänä, mutta paikka olikin kuin mikä tahansa tavallinen virastotalo. Tuossa kuvassa se näyttää paljon hienommalta kuin oikeasti oli, se oli nimittäin aika ruma ja ankeen näköinen.

Jos Mummin tilalla tuli olo, että se on  massatuotantoa - niin Moëtin vierailun jälkeen Mumm tuntui pikkutilalta, niin valtava samppanjatalo tuo Moët & Chandon on!!! Ja miten ne onkaan onnistuneet luomaan niiden samppanjasta niin hirveen tunnetun luksusbrändin, se on oikein kokonainen konserni kaikenmoisen luksusbrändäyksen ympärillä. Moët siis kuuluu tuohon LVMH Moët-Hennessy Louis Vuitton- konserniin. On todella onnistunutta ökybrändäystä kyllä kun käyttävät julkkiksia tehokkaasti kampanjoissaan. Kun olalla keikkuu Vuitton ja kädessä on lasi Moëtia niin se on luksusta, näin tehokkaasti ovat he tuotteensa brändänneet kun niin moni havittelee heidän konserninsa luksustuotteita. Maailmassa avataan kuulemma joka sekunti yksi Moët&Chandon-pullo (tarkempia myyntilukuja eivät mulle suostuneet kertomaan).

Moëtin vierailu alkoi muuten tällä videoinstallaatiolla... Hienolta näyttää tuossa videolla.



Moët & Chandonin rakennus, vähän erilainen kuin mielikuvissani.



Poseerattiin munkki Dom Pérignonin patsaan edessä. Dom Pérignonhan kuuluu tuohon samaan konserniin kuin Moët & Chandon. Domppapullot on vaa aika paljon kalliimpia kuin Moëtit, Dompissa ne jotkut vaiheet tehdään vähemmän automatisoidusti ja jopa käsin, siittä tulee se kallis hinta.





Noiden kierrosten jälkeen oli hyvä mahdollisuus ostaa noita samppanjoita edullisempaan hintaan ja siellä oli myynnissä kaikkia sellaisia erikoisvuosikertoja, joita ei ainakaan Suomesta saa. Mun ei kyllä yhtään tehnyt mieli ostaa kummankaan tilan samppanjoita tai oheistuotteita. Jatkossa laitan rahani pientilojen samppanjoihin, sillä uskon niiden olevan enemmän sen arvoisia ja mieluummin haluan antaa tukeni pientiloille noiden valtavien massakonsernien sijaan. Tässä siis syy, miksi muutuin kyynisemmäksi aiemmin lempparisamppanjaa Moëtiä kohtaan. On kyllä muuten loistava bisnesidea, kun ajattelee miten paljon Moëtiä ostetaan ympäri maailmaa ja miten se liitetään hienoon elämäntyyliin ja julkkiksiin ja upeisiin juhliin. Jokainen Moët-pullo on tehty niin standardisoidusti, että niissä ei ole minkäänlaisia vuosikertaeroja (ellei osta erikseen vuosikertasamppanjoja). Pientiloilta kun ostaa samppanjaa niin niissä on monesti havaittavissa vuosikertaeroja, mikä tuo mukaa vaihtelevuutta niiden makuihin eikä pääse kyllästymään, täten myös jokainen pullo on vähän uniikimpi.

Silmät avautuivat hyvin tuolla reissulla, olin aiemmin ihan tuon brändin uhri, niinkuin monet miljoonat muutkin :) Koitteko te valtavan pettymyksen tän jutun myötä noista? :D Kannattaa mennä itse katsomaan ja pettymään paikan päälle ;)

Bisous,
Mimi

ps. Luvassa vielä päivittämättä unohtuneita Pariisi-päivityksiä, kunhan taas ehdin niin laitan tänne <3 Ja jos on jotain muita toiveita vielä tähän blogiin liittyen niin mielelläni yritän ne toteuttaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti